Podstawy oraz warunki dialogu międzyreligijnego 12-DDS-MOG05
Opis treści kształcenia
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w problematykę dialogu międzyreligijnego – współczesny kontekst kulturowy i ogólna charakterystyka zagadnienia
Przegląd metod stosowanych w badaniach nad zagadnieniem dialogu międzyreligijnego
Warunki dialogu międzyreligijnego
Elementy strukturalne religii
Zagadnienie przedmiotu religijnego, jego rola i znaczenie w dialogu międzyreligijnym
Przegląd stanowisk w dialogu międzyreligijnym: ekskluzywizm, fundamentalizm
Przegląd stanowisk w dialogu międzyreligijnym: inkluzywizm, pluralizm religijny
Zagadnienie uniwersalizmu religijnego
Stanowisko Kościoła katolickiego w dialogu międzyreligijnym – przesłanki teologiczne
Stanowisko Kościoła katolickiego w dialogu z innymi denominacjami chrześcijańskimi
Kościół katolicki w dialogu z judaizmem
Kościół katolicki w dialogu z islamem
Kościół katolicki w dialogu z hinduizmem
Kościół katolicki w dialogu z buddyzmem
Inne religie wobec chrześcijaństwa – elementy doktryny: judaizm, islam
Inne religie wobec chrześcijaństwa – elementy doktryny: hinduizm, buddyzm
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii i komparatystyki religijnej z szczególnym uwzględnieniem przedmiotu modułu
Zna warunki dialogu międzyreligijnego oraz potrafi wskazać na przeszkody, które go uniemożliwiają.
Zna stanowiska w dialogu międzyreligijnym
Zna założenia doktrynalne głównych religii światowych
Zna Stanowisko Kościoła katolickiego i jego relacje z innymi religiami światowymi
Zna stanowisko głównych religii w stosunku do chrześcijaństwa
Rozumie społeczno-kulturowe tło w problematyce dialogu międzyreligijnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
T. Pikus, Dialog religijny i jego obszary, Warszawskie Studia Teologiczne XX (2007) nr 1
A. Wysocki, Dialog międzyreligijny uwarunkowany światopoglądowo, „Filozofia Dialogu” t.7, WT UAM, Poznań 2009
H. Zimoń (red.), Dialog międzyreligijny, TN KUL, Lublin 2004
Z. J. Kijas, S. Lach (red.), Buddyzm i Hinduizm w nauczaniu Jana Pawła II (1978-1999), Kraków 2000
E. Kopeć, Kościół a religie niechrześcijańskie, ZN KUL 9 (1996) nr 4
J. Dupuis, Chrześcijaństwo i religie, Kraków 2003
M. Rusecki, Traktat o religii, Warszawa 2007
J. Waardenburg, Religia i religie, Warszawa 1991
List 138 uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijańskich, Jednakowe słowa dla was i dla nas, w: „Więź”, 1/2008, ss. 31-54
M. Czajkowski, Co nas łączy? ABC relacji chrześcijańsko-żydowskiej, Warszawa 2003
H. Waldenfels (red.), Leksykon religii, Warszawa 1998
H. Waldenfels, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj, Katowice 1993
H. Waldenfels, Chrystus a religie, Kraków 2004
R. Panikkar, Religie świata w dialogu,Warszawa 1986
P. Morgan, C. Lawton (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, Warszawa 1996
J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007
M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t.1-t.3, Warszawa 2007- 2008
A. Zwoliński, Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008
A. Mello, Judaizm, Kraków 2002
D. Keown, Buddyzm, Warszawa 1997
K. Knott, Hinduizm, Warszawa 2000
J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, B. Kupis (red.), Zarys dziejów religii, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: