Prawo oświatowe 12-B302Z
Treści programowe dla zajęć / przedmiotu
Nauka religii w szkołach publicznych w
II RP, usuwanie religii ze szkół po 1945 r., kształtowanie się obowiązującego stanu prawnego
Podstawy prawne organizowania nauki religii i etyki przez szkoły publiczne
Sposób określenia treści i wymiar godzin nauczania religii
Ocenianie zajęć z religii
Modlitwa i symbole religijne w szkołach publicznych
Przepisy prawne dotyczące organizowania tzw. „rekolekcji szkolnych”
Status prawny nauczycieli religii
Awans zawodowy nauczycieli
Organy szkoły
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Zna i rozumie treści aktów prawnych dotyczących podstawowych zagadnień z zakresu oświaty, w szczególności nauki religii w szkołach publicznych.
Zna i rozumie specyficzny status prawny nauczania religii w szkołach publicznych.
Potrafi zidentyfikować kluczowe kontrowersje i wątpliwości prawne związane z obowiązującymi przepisami w zakresie nauki religii w szkołach publicznych
Potrafi ocenić w świetle obowiązujących przepisów konfliktowe sytuacje związane z nauką religii w szkole publicznej
Zna procedurę uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczyciela
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Aktualne akty prawa Państwowego i Kościelnego dotyczące nauczania religii, w: www.katecheza.episkopat.pl
Mezglewski A., Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych: aspekty prawne, Lublin 2009.
Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz. Warszawa, 2009.
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2011.
Szpet J., Gogolik M., Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole, Poznań 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: