Dydaktyka nauczania religii w szkole ponadpodstawowej 12-B125
Treści programowe dla zajęć / przedmiotu
Wykłady
Współczesna koncepcja nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
Miejsce i znaczenie nauczania religii w świetle założeń podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej i założeń Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce
Kompetencje i cechy osobowości nauczyciela religii w szkole ponadgimnazjalnej
Metody dydaktyczne w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej
Źródła wiedzy teologicznej (w tym źródła i materiały wizualne) na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej
Ćwiczenia
Podstawa programowa nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
Planowanie i programowanie dydaktyczne
Diagnoza, kontrola i ocena osiągnięć uczniów na lekcjach religii
Charakterystyka religijności młodzieży w szkole ponadpodstawowej, kompetencje religijne i potrzeby duchowe
Współpraca z pozaszkolnymi środowiskami wychowania religijnego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i interpretuje „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem celów i osiągnięć nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w szkole pondapodstawowej
zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w szkole pondapodstawowej
stosuje w praktyce wybrane metody dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz potrafi ocenić ich przydatność w realizacji konkretnych zagadnień merytorycznych na poziomie szkoły ponadpodstawowej
potrafi stosować źródła wiedzy teologicznej, w tym źródła i materiały wizualne na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej
zna i rozumie zasady planowania dydaktycznego z uwzględnieniem programów nauczania i rozkładów materiału w odniesieniu do przedmiotu „nauczanie religii” w szkole ponadpodstawowej
zna i rozumie zasady diagnozy, kontroli i oceny osiągnięć ucznia w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej, w tym ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne, powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności
zna i rozumie znaczenie rozwijania kompetencji duchowych, osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów w ramach przedmiotu nauczanie religii, a także potrzebę kształtowania pozytywnego stosunku do nauki i wiary oraz motywacji do rozwoju kompetencji religijnych
dostrzega konieczność realizacji zajęć pozaszkolnych w placówkach edukacyjnych i religijnych (muzea, archiwa, klasztory, kościoły) i formy pracy pozalekcyjnej (wycieczka dydaktyczna)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się.
Literatura
Zalecana literatura:
Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018.
Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018.
Łabandowicz S., Metodyka katechezy, Lublin 2019.
Łabendowicz S., Dydaktyka katechezy, Lublin 2019.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Stala J. (red.), Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: