Dydaktyka nauczania religii w przedszkolu i szkole podstawowej 12-B124
Treści programowe dla zajęć / przedmiotu
Wykłady
Cele edukacji religijnej w szkole w rozwoju historycznym oraz miejsce nauczania religii we współczesnej szkole
Koncepcja katechezy i nauczania religii w przedszkolu i w szkole Kościoła katolickiego w Polsce.
Nauczanie religii w przedszkolu i w szkole w kontekście całokształtu edukacji w przedszkolach i w szkołach podstawowych – publicznych i prywatnych
Kompetencje osobowościowe i dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej
Treści, cele, efekty kształcenia w nauczaniu religii w przedszkolu i w szkole
Ćwiczenia
Podstawa programowa i programy nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej
Strategie, metody, techniki edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej
Zasady konstruowania scenariuszy lekcji, formułowania celów, określania treści, doboru odpowiednich metod nauczania
Zasady i metody oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii
Planowanie dydaktyczne, projektowanie wybranych form lekcji religii
Potrzeba i możliwości integracji różnych środowisk nauczania i wychowania religijnego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i rozumie miejsce nauczania religii w systemie edukacji w przedszkolu i szkole podstawowej oraz w koncepcji katechezy Kościoła katolickiego w Polsce
zna obowiązująca „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem realizacji zadań edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej
zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w przedszkolu i w szkole podstawowej
zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej
zna i potrafi zastosować adekwatne do zadań edukacyjnych oraz umiejętności/kompetencji religijnych uczniów strategie, metody i techniki nauczania religii adekwatne na poziomie przedszkolnym i szkoły podstawowej, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej
samodzielnie konstruuje konspekt i scenariusz lekcji religii, uwzględniając treści, cele i efekty kształcenia, oraz dostrzegając powiązania zaplanowanych celów lekcji z przyjętymi metodami i środkami dydaktycznymi
zna i potrafi zastosować zasady i kryteria oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii
potrafi zaplanować wybrane formy zajęć z religii dla przedszkola oraz lekcji religii (praca w grupach, lekcja kompetencyjna) dla uczniów szkoły podstawowej
potrafi podejmować współpracę w zakresie edukacji religijnej z rodzicami lub opiekunami uczniów oraz środowiskiem pozaszkolnym (parafie, grupy religijne)
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce 2001.
Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018.
Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018.
Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. 1 i 2, Tarnów 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: