Podstawy dydaktyki 12-B123
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wykłady
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot zainteresowań dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia.
Systemy dydaktyczne. System tradycyjny, herbertowski, progresywistyczny, deweyowski i współczesny. Nauczanie wyprzedzające. Szkoły alternatywne.
Szkoła jako środowisko kształcenia, klasa szkolna i lekcja jako podstawowa jednostka dydaktyczna
Proces kształcenia (nauczania–uczenia się). Cele i zasady kształcenia.
Ćwiczenia
Formy, metody i środki dydaktyczne. Klasyfikacja i podział metod kształcenia.
Mechanizmy i zasady uczenia się. Wspomaganie motywacji do uczenia się. Wybrane koncepcje i teorie motywacji.
Diagnostyka i ocenianie szkolnego uczenia się. Ocenianie kształtujące.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
zna i rozumie miejsce dydaktyki wśród innych nauk jej przedmiot i zadania oraz współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia
zna i rozumie znaczenie klasy szkolnej, jako środowiska edukacyjnego i lekcji jako jednostki dydaktycznej
potrafi scharakteryzować podstawowe elementy procesu nauczania-uczenia się oraz zasady kształcenia
zna podstawowe metody i środki dydaktyczne
rozumie mechanizmy uczenia się, potrafi zastosować wynikające z nich zasady kształcenia oraz zna mechanizmy i metody motywacji do uczenia się
zna zasady i procedury oceniania szkolnego uczenia się;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, określone w efektach uczenia się, ale z licznymi błędami
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Bąbel P., Wiśniak M.: 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Gdańsk 2015
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2014
Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
Mietzel G.: Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Rasfeld M., Breidenbach S.: Budząca się szkoła, Słupsk 2015.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J.: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: