Praktyka zawodowa pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej 12-B101-22
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Treści programowe dla zajęć / przedmiotu
Podstawy wiedzy na temat organizacyjnego i prawnego funkcjonowania różnego typu szkół ponadpodstawowych i obowiązków nauczycieli
Uporządkowana pogłębiona wiedza teologiczna zorientowana na zastosowania praktyczne w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej
Uporządkowana wiedza szczegółowa z zakresu dydaktyki nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
Wieloaspektowa obserwacja pedagogiczna, zwłaszcza dynamiki grup, komunikacji interpersonalnej, czynności opiekuńczo – wychowawczych podejmowanych przez opiekuna praktyk
Działania opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne szkoły i nauczyciela religii
Kompetencje nauczyciela religii w szkole ponadpodstawowej oraz zadania i rola opiekuna-wychowawcy
Analiza i interpretacja zdarzeń związanych z procesami komunikacji interpersonalnej i społecznej w grupach wychowawczych
Efekty kształcenia
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Zna i rozumie sposób funkcjonowaniu, organizację pracy dydaktycznej oraz zadania dydaktyczne różnego typu szkół ponadpodstawowych (licea, technika, szkoły branżowe)
Potrafi posługiwać się uporządkowaną podstawową wiedzą teologiczna stosując ją do planowania, realizacji oraz dokumentowania nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
Potrafi stosować w praktyce edukacyjnej wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania religii w szkole ponadpodstawowej w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych
Zna metodykę prowadzenia zajęć pedagogiczno-katechetycznych
Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk pedagogiczno-religijnych
Jest gotów do współdziałania z osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie do zawodu nauczyciela w celu poszerzenia swojej wiedzy dydaktycznej i kształtowania kompetencji wychowawczych
Kryteria oceniania
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
Literatura
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Zalecana literatura
Przetacznik – Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1998.
Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
Paris S. G., Ayres L. R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: