Katechetyka szczegółowa 12-B089Z
Treści programowe dla zajęć / przedmiotu
Wykłady
Wprowadzenie, podział etapów kształcenia
Rozwój ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych (fizyczny, psychiczny, społeczno-moralny, religijny)
Nauczanie blokowe
Kształcenie moralne i społeczne
Zagadnienia wybrane, neurodydaktyka, neuropedagogika
Ćwiczenia
Nauczanie blokowe – wybrane formy pracy,
Kształcenie moralne i społeczne – ćwiczenia metodyczne,
Wybrane metody, środki dydaktyczne i literatura – projekt
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego,
zna podstawowe pojęcia z innych dziedzin nauki, zwłaszcza pedagogiki i psychologii, dotyczące rozwoju psycho-fizycznego i religijnego ucznia,
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej i społecznej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
zna metodykę nauczania na danym etapie edukacyjnym, stosuje zasadę planowania dydaktycznego
samodzielnie przygotowuje scenariusz lekcji, potrafi właściwie zastosować metody i środki dydaktyczne
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
Gardner H., Inteligencje wielorakie, Poznań 2002
Gogolik M., Neurodydaktyka w edukacji religijnej, Język. Religia. Tożsamość, Gorzów Wlkp. 2016 2(14), s. 37-50.
Misiaszek K., (red.), Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, Warszawa 2002.
Muskus D. A., Szkoła środowiskiem katechetycznym, Kraków 1999.
Stala J., (red.), Dzisiejszy bierzmowany, Kielce 2005.
Stala J., (red.), Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002.
Stala J., (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Śnieżyński M., (red.) Pedagogika w katechezie, Kraków 1998.
Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Zellma A., Neurodydaktyka w nauczaniu religii. Moda na „stare wino w nowych bukłakach” czy szansa na „przyjazną” edukację religijną? „Katecheta” 10(2015), s. 5-14
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: