Homiletyka 12-B088
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wykłady
Zarys dziejów homiletyki, jej miejsce wśród innych nauk teologicznych, relacja do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego)
Wprowadzenie w homiletykę ogólną i szczegółową. Typologie kazań
Historia i teologia homilii
Słuchanie słowa Bożego. Słuchacz słowa Bożego. Posługa słowa laikatu
Przedmiot kaznodziejstwa
Ćwiczenia
Struktura kazania. Płaszczyzny oddziaływania na słuchaczy
Dialog w kaznodziejstwie (wirtualny i formalny). Rozmowa z dziećmi na tematy religijne
Udział w procesie tworzenia homilii i kazań
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami homiletyki
rozumie teologiczny (zwłaszcza eklezjologiczny) aspekt kaznodziejstwa liturgicznego
wie, na czym polega specyfika homilii; potrafi rozróżniać różne typy kazań i oceniać je
posiada umiejętność świadomego uczestniczenia w dialogu kaznodziejskim
jest przygotowany do uczestnictwa w procesie tworzenia homilii i kazań
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczeni się tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Adamek Z., Homiletyka, Tarnów 1992.
Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim. Homilie i kazania dialogowane, w: P. Urbański, Retoryka na ambonie, Kraków 2003, s. 291-325.
Grzegorski Z., Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999.
Kalbarczyk A., Przepowiadanie a koncepcja rozwoju jako „współkonstruowania rzeczywistości” i „teologia dziecięca”, w: Media na przełomie. Dziennikarstwo, kaznodziejstwo, edukacja medialna. Śp. Ksiądz Profesor Antoni Lewek (1940-2010) – Księga Pamiątkowa, red. K. Marcyński, J. Szaniawski, J. Twardy, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, s. 378-388.
Lewek A., Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980.
Müller K., Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003.
Przyczyna W., (red.), Słuchacz Słowa, Kraków 1998.
Szewczyk L., Homilia w liturgii, w: Umiłować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2002/2003, Katowice 2002, s. 252-269
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: