Teologia pastoralna (t. laikatu i apostolstwa) 12-B084
Opis treści kształcenia zajęć/przedmiotu
Wykłady:
Teologiczne podstawy posłannictwa wiernych świeckich w Kościele
Analiza historyczna dotycząca roli świeckich w Kościele
Współzależności między teologią laikatu a teologią pastoralną i eklezjologią
Analiza dokumentów Kościoła dotyczących teologii laikatu i apostolstwa
Udział wiernych świeckich w misji kapłańskiej Chrystusa
Udział wiernych świeckich w misji prorockiej Chrystusa
Udział wiernych świeckich w misji królewskiej Chrystusa
Zaangażowanie laikatu w wymiarze społecznym, politycznym i ekonomicznym
Udział świeckich w inkulturacji Ewangelii i ewangelizacji kultury
Ćwiczenia:
Analiza dokumentów Kościoła dotyczących teologii laikatu i apostolstwa
Udział wiernych świeckich w misji kapłańskiej, prorockiej, królewskiej Chrystusa
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
zna teologiczne podstawy posłannictwa świeckich wiernych
potrafi określić płaszczyzny i formy apostolstwa wiernych świeckich w Kościele i świecie
potrafi dokonać historycznej analizy roli laikatu w historii Kościoła i jej odniesienia do współczesności
posługuje się zdobytą wiedzą w celu dokonania analizy współczesnego zaangażowania laikatu w Kościele i świecie
formułuje wnioski dot. zaangażowania laikatu w Kościele
potrafi korzystać z dokumentów Kościoła i literatury przedmiotu
posiada pogłębioną zdolność refleksji dot. zaangażowania laikatu w Kościele i świecie
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002.
‒ Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem, tamże.
‒ Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici, Watykan 1988.
‒ Instrukcja o niektórych kwestiach dotyczących współpracy wiernych świeckich w Ministerialnej posłudze kapłanów, „L’Osservatore Romano”, Wydanie polskie, R. 19: 1998 nr 12 (208) s. 30-40.
‒ Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Część druga. Teologia pastoralna szczegółowa. Teologia laikatu i apostolstwa, red.. J. Kurosz, Poznań 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: