Pedagogika 12-B079Z
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Pedagogika jako nauka: historia, podstawowe kategorie pojęciowe pedagogiki, związki z innymi dziedzinami naukowymi.
Podstawy ontologiczne, antropologiczne, aksjologiczne pedagogiki
Myśl pedagogiczna XX i XXI wieku: źródła, koncepcje, przedstawiciele
Założenia antropologiczne i aksjologiczne personalistycznego wychowania chrześcijańskiego
Pedagogika dialogu. Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna
Relacja wychowawcza. Perspektywy i kierunków rozwoju teorii i praktyki wychowawczej – analiza prognostyczna.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z pedagogiką jako nauką, jej miejscem pośród innych nauk oraz związki z innymi dziedzinami nauki
zna główne nurty myśli pedagogicznej XX i XXI wieku oraz ich przedstawicieli
posiada wiedzę na temat założeń antropologicznych i aksjologicznych personalistycznego wychowania chrześcijańskiego
zna i rozumie założenia chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej)
potrafi prowadzić dialog i dyskusję na temat człowieka, jego koncepcji, sposobów wychowania
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Adamski F., (red.), Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, Kraków 1999.
Dziekoński S., Wychowanie w nauczaniu Kościoła, Warszawa 2000.
Dziewiecki M., Osoba i wychowanie. Pedagogika personalistyczna w praktyce, Kraków 2003.
Jarkiewicz K. (red.), Oblicza pedagogii, Kraków 2005.
Konarzewski Krzysztof, Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1982.
Mitek Eugeniusz, Pedagogika dla teologów, Opole 1996.
Śnieżyński Marian (red.), Pedagogika w katechezie, Kraków 1998.
Śliwerski B., Pedagog wobec pluralizmu współczesnych teorii wychowania, „Horyzonty Wychowania", nr 3/2004(6).
Śliwerski B. (red), Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
Ziebertz H.-G., Religijność i wychowanie w świecie pluralistycznym, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: