Teologia pastoralna szczegółowa 12-B069
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wykłady
Teologia duszpasterskiej działalności Kościoła
Źródła i zasady określania kryteriów duszpasterskiej działalności Kościoła
Współczesne koncepcje duszpasterskie
Pastoralna analiza kontekstu duszpasterskiej działalności
Planowanie i programowanie duszpasterskie
Diecezja miejscem realizacji duszpasterstwa
Dekanat i region duszpasterski miejscem realizacji duszpasterstwa
Ćwiczenia
Parafia miejscem realizacji duszpasterstwa
Duszpasterstwo dzieci i młodzieży
Duszpasterstwo rodzin
Duszpasterstwo chorych
Tożsamość duszpasterska prezbitera
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
wymienia i charakteryzuje podstawowe nurty teologii duszpasterstwa oraz jego koncepcje
zna podstawowe źródła i zasady formułowania kryteriów działalności duszpasterskiej
przedstawia i objaśnia podstawowe kryteria działalności duszpasterskiej
wymienia podstawowe miejsca realizacji duszpasterstwa i wyjaśnia ich specyfikę
stosuje metodę analizy pastoralnej w odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności duszpasterskiej
potrafi ocenić konkretną sytuację duszpasterską w świetle jej zasad i kryteriów
potrafi przedstawić zasady planowania duszpasterskiego w Kościele lokalnym i w parafii
zna i kształtuje w sobie podstawowe kompetencje duszpasterskie w tym kierownicze
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
- Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici (1988)
- Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio (1981)
- Jan Paweł II, List do rodzin z okazji Roku Rodziny (1994)
- Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek. Młodzież w pracy duszpasterskiej kapłanów (1985).
- Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia (2016).
- Biela Bogdan, Parafia miejscem urzeczywistniania się komunii Kościoła, Katowice 2006.
- Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016.
- Kamiński Ryszard (red.), Teologia pastoralna, t. 2, Teologia pastoralna szczegółowa, Lublin 2002.
- Kurosz J., Dziecko w nauczaniu Jana Pawła II. Inspiracje dla duszpasterstwa, „Warszawskie Stuida Pastoralne” T. 18 (2013), s. 147-156.
- Mariański J., Emigracja z Kościoła. Religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych, Lublin 2008.
- Polak Mieczysław, Parafia dzisiaj. Podstawy i kierunki duszpasterskiej odnowy, Poznań 2007.
- Polak M., Prezbiterologia pastoralna. Pastoralna tożsamość współczesnego prezbitera, Poznań 2016.
- Potocki A., O Kościele także socjologicznie, Warszawa 2017.
- Przybecki Adam, Stać się Kościołem słowa, proroctwa i dialogu. Impulsy dla polskiego duszpasterstwa, Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: