Homiletyka 12-B061-12
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wykład
Historia i teologia homilii
Proces powstawania homilii
Homilie obrzędowe: pogrzebowe, ślubne, chrzcielne
Kazania maryjne
Kaznodziejstwo seryjne: kazania pasyjne, rekolekcje parafialne, misje święte (ludowe)
Historia i specyfika kaznodziejstwa dziecięcego, psychologia rozwojowa dziecka, „teologia dziecięca”
Specyfika homilii do młodzieży
Ćwiczenia
Nauka tworzenia homilii i jej wygłaszania
Nauka prowadzenia rozmowy kaznodziejskiej z dziećmi; nauka wygłaszania homilii do dzieci z użyciem obrazu, symbolu, rekwizytu
Efekty kształcenia
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
potrafi ukazać różnicę pomiędzy homilią a kazaniem
potrafi tworzyć i wygłaszać homilie biblijne, liturgiczne, katechetyczne (tematyczne), do młodzieży, pogrzebowe, ślubne, chrzcielne
ma wiedzę na temat psychologii rozwojowej dziecka wieku przedszkolnego i szkolnego
potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie do dzieci, prowadzić z nimi dialog kaznodziejski, poprawie zadawać pytania, wykorzystywać w homiliach obrazy, symbole i rekwizyty
potrafi przygotować i wygłosić kazania maryjne, jak też serię kazań rekolekcyjnych, pasyjnych
Kryteria oceniania
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczeni się tego modułu
Literatura
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Zalecana literatura:
Goraj J., Praca nad homilią dla dzieci, „Biblioteka Kaznodziejska” 6 (153), s. 9-22.
Guzik W., Biblijny wymiar przepowiadania w świetle polskich publikacji homiletycznych po II Soborze Watykańskim, Poznań 2008.
Hajduk R., Posłani głosić dobrą nowinę, Kraków br.
Kalbarczyk A., Przepowiadanie a koncepcja rozwoju jako „współkonstruowania rzeczywistości” i „teologia dziecięca”, w: Media na przełomie. Dziennikarstwo, kaznodziejstwo, edukacja medialna. Śp. Ksiądz Profesor Antoni Lewek (1940-2010) – Księga Pamiątkowa, red. K. Marcyński, J. Szaniawski, J. Twardy, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, s. 378-388.
Kalbarczyk A., Celebracja homilii w kontekście celebracji Eucharystii i niedzieli. „Colloquia Theologica Ottoniana” 1 (2012), s. 63-80.
Kalbarczyk A., Przepowiadanie do młodzieży dzisiaj, "Warszawskie Studia Pastoralne" nr specjalny (2016): Polska krajem misyjnym? 1050 lat po przyjęciu chrześcijaństwa, s. 253-264.
Przyczyna W., (red.), Liturgia i przepowiadanie, Kraków 2010.
Przyczyna W., Homilia pięćdziesiąt lat po Soborze Watykańskim II, Kraków 2013.
Sławiński H., Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim. Kraków 2008.
Szewczyk L., Homilia w liturgii, w: Umiłować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2002/2003, Katowice 2002, s. 252-269.
Zerfass R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: