Homiletyka 12-B054-12-róż
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Po zakończeniu zajęć / przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Wykład
potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami homiletyki
rozumie teologiczny (zwłaszcza eklezjologiczny) aspekt kaznodziejstwa liturgicznego
potrafi poprawnie tworzyć i wygłaszać, jak też oceniać kazania różnego typu
posiada umiejętność nawiązywania dialogu kaznodziejskiego i uczestniczenia w nim
potrafi prawidłowo stosować w kazaniach mimikę, gesty, sztukę pamięci i metody opanowania tremy na ambonie
Ćwiczenia
Dialog w kaznodziejstwie (wirtualny i formalny)
Komunikacja niewerbalna na ambonie
Tworzenie, wygłoszenie i ocena kazań różnego typu
Efekty kształcenia
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Po zakończeniu zajęć / przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami homiletyki
rozumie teologiczny (zwłaszcza eklezjologiczny) aspekt kaznodziejstwa liturgicznego
potrafi poprawnie tworzyć i wygłaszać, jak też oceniać kazania różnego typu
posiada umiejętność nawiązywania dialogu kaznodziejskiego i uczestniczenia w nim
potrafi prawidłowo stosować w kazaniach mimikę, gesty, sztukę pamięci i metody opanowania tremy na ambonie
Kryteria oceniania
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się tego modułu
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się tego modułu
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się tego modułu
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczeni się tego modułu
Literatura
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem
Zalecana literatura:
K. Müller, Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003.
Z Grzegorski, Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999.
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992.
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980.
W. Przyczyna (red.), Sługa Słowa, Kraków 1997.
W. Przyczyna (red.), Słuchacz Słowa, Kraków 1998.
K. Panuś, Sztuka głoszenia kazań, Kraków 2008.
P. Urbański (red.), Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, Kraków 2003.
J. Twardy, Aktualizacja słowa Bożego w kaznodziejstwie, Przemyśl 2009.
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
M. Korolko, Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010.
A. Kalbarczyk, Z kartką czy bez? Mnemonika, czyli sztuka pamięci w przepowiadaniu słowa Bożego, w: M. Kubiak, W. Przyczyna (red.), Ściągać czy nie ściągać? O pomocach do homilii i kazań, Poznań 2008.
A. Kalbarczyk, Trema u kaznodziejów. Specyfika i sposoby opanowania, „Studia Pastoralne” 7 (2011), s. 190-204.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: