Ekumenizm 12-B044
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Wprowadzenie w dzieje ruchu ekumenicznego.
Zjawisko dialogu jako wezwanie ku zjednoczeniu chrześcijańskiemu.
Najważniejsze inicjatywy ekumeniczne.
Nauczanie kościoła katolickiego o ekumenizmie.
Podstawowe zasady dialogu ekumenicznego.
Praktyka dialogu partnerskiego.
Hierarchia prawd jako kryterium chrześcijańskiej autentyczności.
Dialog dwustronny.
Rada Kościołów w Polsce.
Dialog katolicko-prawosławny.
Ćwiczenia:
Ekumenizm jako droga poszukiwania prawdy.
Punkty zbieżne i przeciwstawne między wschodnim prawosławiem a katolicyzmem.
Wspólnoty protestanckie i pochodne w relacji do tradycji łacińskiej.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozumie sens i cel ruchu ekumenicznego
odróżnia dialog od relacji dwustronnych i wielostronnych
rozróżnia dialog doktrynalny od praktycznego
uzasadni skutki podziału
wskaże różnice międzykonfesyjne
określi istotę dialogu ekumenicznego oraz potrzebę jego realizacji praktycznej
rozwija i upowszechnia ideę dialogu ekumenicznego
wciela zasady ekumeniczne w procesie zbliżenia partnerskiego
okazuje pozytywne nastawienie ku pogłębianiu relacji dwustronnych
potrafi efektywnie współdziałać ekumenicznie
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
‒ A. Nossol, Ekumenizm jako imperatyw chrześcijańskiego sumienia, Opole 2000.
‒ W. Hryniewicz, Kościół jest jeden, Kraków 2004.
‒ P. Jaskóła, Ku jedności w Chrystusie. Wybrane zagadnienia z problematyki ekumenicznej, Opole 2016.
‒ Ekumenizm doktrynalny: schyłek czy nowy początek? Red. T. Kałużny, Z. Kijas, Kraków 2018.
‒ J. Moskałyk, Od wiary do ekumenii, Poznań 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: