Teologia duchowości 12-B042
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Mistyka chrześcijańska. Doświadczenie mistyczne, kontemplacja (Faustyna Kowalska).
Duchowość kapłańska.
Duchowość małżeńska.
Duchowość osób konsekrowanych.
Duchowość maryjna.
Duchowość misyjna.
Współczesne zagrożenia życia duchowego chrześcijanina.
Ćwiczenia:
Medytacja chrześcijańska. Historia, rodzaje, metody.
Współczesna atrakcyjność medytacji dalekowschodniej. Rodzaje, metody.
Ambiwalentny wpływ medytacji azjatyckiej na chrześcijańską.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozumie problematykę kryzysów w życiu duchowym, mistyki chrześcijańskiej oraz duchowości maryjnej, misyjnej, poszczególnych stanów w Kościele
objaśnia i charakteryzuje poszczególne rodzaje duchowości i posiada zdolność ich oceny
posiada zdolność rozeznawania zjawisk mistycznych i paramistycznych
jest zdeterminowany do pogłębiania osobistego życia duchowego
jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaawansowanym w życiu duchowym
potrafi rozeznać ambiwalentne wartości medytacji dalekowschodnich w optyce medytacji chrześcijańskiej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
M. Chmielewski. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Kraków 2002.
H. Wejman., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002.
J. Gogola., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.
P. Piasecki., Medytacja chrześcijańska. Antropologiczno-teologiczne podstawy w perspektywie duchowości azjatyckiej, Poznań 2008.
J. K. Ruffing, Kierownictwo duchowe. Dalsze etapy, Kraków 2010.
P. Piasecki. Duchowość misyjna w posoborowej nauce Kościoła katolickiego, Poznań 2013
P. Piasecki, Duchowość nowego człowieka w perspektywie tajemnicy sakramentu chrztu w: „Teologia i Moralnośc” 1(17) (2015), s. 45-59.
A. Wojtczak, Symboliczne inwokacje Litanii loretańskiej. Historia – Teologia – Kult, Poznań 2016.
J. Hadryś, P. Piasecki., A. Wieradzka-Pilarczyk, Życie duchowe okiem teologa i psychologa, Poznań 2018.
R. A. Rachmajda, Jesteś większy niż myślisz. Ludzka wolność w ujęciu św. Jana od Krzyża, Poznań 2019.
A. Wojtczak, Czułe oblicze Matki, Przewodnie motywy mariologii papieża Franciszka, Poznań 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: