Nowy Testament – pisma Janowe 12-B038
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Zagadnienia historyczne Czwartej Ewangelii: autor, ocena historyczności danych Ewangelii Janowej powstania czas i miejsce jej powstania.
Zagadnienia literackie i kompozycyjne Czwartej Ewangelii: język Czwartej Ewangelii, struktura literacka, kompozycja i podział, krytyka tekstu.
Ogólna charakterystyka Czwartej Ewangelii na tle pozostałych pism Nowego Testamentu.
Egzegeza wybranych fragmentów Czwartej Ewangelii.
Najważniejsze tematy teologiczne Czwartej Ewangelii: chrystologia i soteriologia, sakramentologia, eschatologia i eklezjologia, postulaty etyczne.
Zagadnienia historyczno-krytyczne Listów św. Jana
Egzegeza wybranych fragmentów Listów.
Tematy teologiczne: Bóg, Jezus Chrystus, Duch Święty, wiara, poznanie, miłość, grzech.
Zagadnienia historyczne: autor Apokalipsy, miejsce Apokalipsy w kanonie ksiąg NT, podłoże dziejowe, cel napisania, adresaci.
Zagadnienia krytyczne Apokalipsy: gatunek literacki, język i styl Apokalipsy, podział treści Apokalipsy, zasady interpretacji.
Ćwiczenia:
Egzegeza wybranych fragmentów Czwartej Ewangelii, Listów i Apokalipsy.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
ma pogłębioną wiedzę o problematyce historyczno-literackiej Pism Janowych
zna główne zasady, metody i kierunki interpretacji tekstów Janowych
ma gruntowną znajomość problematyki źródeł literackich oraz potrafi wyszukiwać źródła literackie i z tradycji ustnej, które mogły wpływać na formę i treść Pism Janowych
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać informacje z wykorzystaniem źródeł biblijnych
posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów tradycji Janowej oraz syntezy różnych idei teologicznych
umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny w oparciu o myśl teologiczną tradycji Janowej
ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Pism Janowych
potrafi popularyzować wiedzę biblijną i przekazywać ją, zwłaszcza przez posługę duszpasterską
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne w oparciu o znajomość tradycji Janowej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
A. Paciorek, Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000.
D. Jackman, Listy Jana Apostoła, Katowice 2002.
P. Ostański, Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Ząbki 2005.
F. Gryglewicz, Teologia Dziejów Apostolskich, Listów Katolickich i Pism św. Jana Ewangelisty, Lublin 1986
M. Rosik, Teologia Nowego Testamentu. Dzieło Janowe, t. II, Wrocław 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: