Stary Testament – księgi mądrościowe 12-B031-22
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Funkcjonowanie i charakterystyka tradycji mądrościowej Bliskiego Wschodu i Izraela.
Cechy literatury mądrościowej, gatunki literackie, etapy tworzenia ksiąg prorockich; chronologii ksiąg.
Teologia nurtu mądrościowego: Bóg w teologii proroków, teologia moralna, problem cierpienia, pomyślności niegodziwców i bogaczy, niesprawiedliwość społeczna, sens wierności Bogu i Jego prawu, zdobywania mądrości, miłości oblubieńczej, rodziny, patriotyzmu, pracy, przemijania.
Teologia ksiąg Hioba, Koheleta, Pieśni nad pieśniami, Tobiasza, Judyty, Estery i Mądrości, w tym teologia ważniejszych perykop biblijnych.
Teologia Przysłów, Syracha i Psalmów mądrościowych.
Uniwersalizm teologii mądrościowej.
Teologia mądrościowa w relacji do nauczania Nowego Testamentu.
Ćwiczenia:
Niektóre aspekty mądrości życiowej w księgach aforystycznych (kobieta, przyjaźń wychowanie).
Różne aspekty mądrość życiowa w poszczególnych księgach Starego Testamentu w odniesieniu do Jezusa Chrystusa jako źródła mądrości (potwierdzenie zgodności nauczania i postępowania Chrystusa z zasadami mądrościowymi).
Samodzielna, szczegółowa egzegeza najważniejszych tekstów literatury mądrościowej z zakresu całości omawianego materiału.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka
wskazuje podstawowe cechy charakterystyczne nurtu mądrościowego na Bliskim Wschodzie (Egipt, Mezopotamia), wskazuje główne tematy właściwe temu nurtowi poza Izraelem;
charakteryzuje cechy i etapy tworzenia poszczególnych ksiąg mądrościowych;
wymienia główne tematy teologiczne w księgach Hioba, Koheleta, Pieśni nad pieśniami, Tobiasza, Judyty, Estery i Mądrości ilustrując je przykładami z tych ksiąg;
wylicza wiodące tematy teologiczne ksiąg Przysłów, Syracha i Psalmów mądrościowych
definiuje najważniejsze tezy mądrościowe Starego Testamentu i ich podjęcie lub rozwój w teologii Nowego Testamentu;
przeprowadza samodzielnie szczegółową egzegezę najważniejszych tekstów literatury mądrościowej z zakresu całości omawianego materiału
potrafi przyporządkować właściwe teksty biblijne poszczególnym kwestiom teologicznym
interpretuje tematy teologii mądrościowej w świetle całości teologii biblijnej Starego Testamentu
posiada zdolność do aktualizowania teologii mądrościowej w życiu dzisiejszego człowieka i Kościoła; jest otwarty na dyskusje o współczesnych problemach moralnych i społecznych broniąc stanowiska Kościoła; postępuje zgodnie z nauczaniem Kościoła czerpiąc z teologii nurtu mądrościowego;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licz-nymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
‒ T. Brzegowy, Pisma mądrościowe Starego Testamentu, Tarnów 2003.
‒ T. Brzegowy, Psałterz i Księga Lamentacji, Tarnów 2003.
‒ Mądrość starotestamentowego Izraela, w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 6, War-szawa 1999
‒Tronina, A., Teologia Psalmów, w: Jak rozumieć Pismo Święte, t. 8, Lublin 1996
‒ Synowiec J.S., Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: