Wprowadzenie ogólne do nauki prawa kanonicznego i hierarchiczny ustrój Kościoła 12-B029Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Wprowadzenie do zajęć - świadomość prawna i postawy wobec prawa.
Proces kształtowania się prawa kanonicznego.
Prawo kościelne – pojęcie, stanowienie, charakterystyka, podział, skutki, interpretacja.
Zwyczaj prawny.
Dekrety ogólne i instrukcje oraz konkretne akty administracyjne.
Osoby fizyczne i prawne oraz czynności prawne.
Władza rządzenia – jurysdykcyjna i urzędy kościelne.
Biskup Rzymski, kolegium biskupów oraz synod biskupów.
Kolegium kardynalskie, struktura Kurii Rzymskiej, legaci papiescy.
Pojęcie Kościoła partykularnego i jednostki organizacyjne z nim zrównane.
Władza w Kościele partykularnym, synody partykularne i konferencje biskupów.
Synod diecezjalny i kuria diecezjalna.
Parafie, proboszczowie, wikariusze parafialni, wikariusze okręgowi, rektorzy kościołów, kapelani.
Ćwiczenia:
Obowiązki i prawa wszystkich wiernych.
Obowiązki i prawa wiernych świeckich.
Obowiązki i prawa duchownych.
Stowarzyszenia wiernych.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozumie naturę Kościoła i jego istotę
objaśnia i charakteryzuje strukturę wewnętrzną Kościoła
stosuje kanoniczne reguły interpretacyjne zasad prawa i zdobywa umiejętność posługiwania się podstawowymi źródłami prawa kanonicznego
rozróżnia ustrój Kościoła i państwa i ich specyfikę
ocenia i weryfikuje pod kątem prawnej poprawności ogólne zasady rozwiązywania problemów prawnych korzystając z podstawowych źródeł kanonicznych i komentarzy
jest przygotowany do prezentacji poszczególnych instytucji Kościoła
opisuje na podstawie tekstów źródłowych poszczególne pojęcia i zasady kanoniczno-prawne posługując się fachową terminologią
postępuje sprawiedliwie w relacjach z innymi uznając ich kościelne obowiązki i prawa
jest otwarty na prowadzenie dalszych poszukiwań badawczych w oparciu o poznane fundamentalne zasady
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
− DUDZIAK J., Prawo kanoniczne. I. Normy ogólne, Tarnów 2002.
− DYDUCH J., GÓRALSKI W., GÓRECKI E., KRUKOWSKI J., SITARZ M., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II, ks. II, Lud Boży, Poznań 2005.
- KODEKS PRAWA KANONICZNEGO. KOMENTARZ, Kraków 2011.
− KRUKOWSKI J., SOBAŃSKI R., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. I, ks. I. Normy ogólne, Poznań 2003.
- PAWLUK, T., Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. I, Olsztyn 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: