Teologia dogmatyczna - chrystologia 12-B026Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Zagadnienia wstępne z chrystologii. Zasadnicza bibliografia chrystologiczna
Biblijne podstawy chrystologii (Stary i Nowy Testament)
Rozwój dogmatu chrystologicznego w trzech pierwszych wiekach chrześcijaństwa, w epoce soborów chrześcijańskiej starożytności. Współczesne nurty chrystologiczne
Misteria zbawcze życia Jezusa Chrystusa
Tajemnica zbawienia
Systematyczne ujęcie doktryny o Jezusie Chrystusie, Bogu-Człowieku
Refleksja parenetyczna nad misterium Jezusa Chrystusa
Ćwiczenia:
Osobiste wyznanie wiary w Chrystusa.
Obraz Jezusa Chrystusa w doświadczeniu mistyków chrześcijańskich.
Współczesna chrystologia na przykładzie J. Ratzingera.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Interpretuje chrystologiczne teksty biblijne, patrystyczne oraz doktrynalne orzeczenia Kościoła
Zna proces kształtowania się wiary w Jezusa Chrystusa oraz chrystologicznej doktryny Kościoła
Zna podstawowe błędy chrystologiczne
Jest w stanie wyjaśnić tajemnicę Jezusa Chrystusa, Boga-Człowieka.
Rozumie tajemnicę zbawienia i jest w stanie wyjaśnić misteria zbawcze życia Jezusa Chrystusa.
Wiąże dogmat chrystologiczny z praktyką chrześcijańskiego życia
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis” (1979).
‒ M. Pyc, Chrystus Piękno – Dobro – Prawda, Poznań 2002.
‒ T. D. Łukaszuk, Ty jesteś Chrystus, Syn Boga żywego. Dogmat chrystologiczny w ujęciu integralnym, Kraków 2000.
‒ J. Królikowski, Syn Boży i nasz Zbawiciel. Studia chrystologiczne, Kralów 2014.
‒ M. Pyc, Chrystologia soborów chrześcijańskiej starożytności, Poznań 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: