Teologia dogmatyczna – protologia i charytologia 12-B025
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Wprowadzenie - protologia w ramach teologii dogmatycznej.
Trynitarny wymiar stworzenia.
Motywy i cel stworzenia.
Stworzenie ex nihilo.
Podtrzymywanie stworzenia w istnieniu.
Grzech pierworodny.
Stworzenie a ewolucja.
Angelologia i demonologia.
Wprowadzenie - charytologia w ramach teologii dogmatycznej.
Historyczny rozwój nauczania o łasce.
Łaska jako samudzielanie się Boga.
Natura a łaska.
Ćwiczenia:
Stworzenie w ujęciu biblijnym (ST i NT).
Boża Opatrzność.
Stworzenie i ekologia.
Biblijne podstawy nauki o łasce (ST i NT).
Łaska jako wolność.
Boży plan zbawienia wszystkich ludzi.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka
rozumie miejsce protologii i charytologii w ramach teologii dogmatycznej
posiada wiedzę o biblijnych podstawach nauki o stworzeniu i łasce
rozumie podstawowe pojęcia z zakresu protologii i charytologii
objaśnia historyczny rozwój nauczania dotyczącego obu dziedzin oraz posiada zdolność oceny ich wpływu na rozwój myśli teologicznej
tłumaczy genezę, okoliczności i skutki głównych błędów teologicznych z zakresu protologii i charytologii
rozumie współczesne koncepcje teologiczne tłumaczące zagadnienia z zakresu teologii stworzenia i łaski oraz posiada umiejętność ich oceny
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
Kowalczyk M., Traktat o stworzeniu. Warszawa 2007.
Anderwld A., Teologia a nauki przyrodnicze, Opole 2007.
Kehl M., I widział Bóg, ze to jest dobre. Teologia stworzenia. Poznań 2008.
Kraus G., Nauka o łasce. Zbawienie jako łaska. Kraków 1999.
N. H. Lents, Człowiek i błędy ewolucji, Poznań 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: