Nowy Testament - literatura epistolarna 12-B022Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Etapy życia Apostoła Pawła. Problematyka chronologii życia Pawła.
Formy działalności misyjnej Pawła (podróże misyjne).
Autorstwo Pawłowe zbioru listów.
List jako gatunek literacki, jego natura oraz struktura.
Podstawowe metody interpretacji tekstów epistolarnych
List do Rzymian (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia).
List do Galatów (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia).
Listy do Koryntian (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia).
Pozostałe listy Pawłowe (geneza, okoliczności powstania, struktura, (główne tematy teologiczne).
Pawłowe hymny chrystologiczne.
Ćwiczenia:
Podstawowe idee teologiczne apostoła Pawła.
Problematyka usprawiedliwienia w teologii Pawłowej.
Główne elementy kerygmatu pierwotnego Kościoła obecne w listach Pawłowych.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
ma pogłębioną wiedzę o etapach życia Apostoła Pawła i zna problematykę chronologii życia i pism
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej Apostoła
ma gruntowną znajomość problematyki kształtowania się poszczególnych pism, zbioru listów i zasad interpretacji tekstu biblijnego
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać informacje z wykorzystaniem źródeł biblijnych (listów Pawłowych)
posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów epistolarnych oraz syntezy różnych idei teologicznych, dobory metod oraz narzędzi badawczych
umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny w oparciu o myśl teologiczną Pawła, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień teologicznych
ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii Pawłowej
potrafi popularyzować wiedzę biblijną i przekazywać ją, zwłaszcza przez posługę duszpasterską i animację małych grup parafialnych (kręgi biblijne)
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne w oparciu o myśl Pawłową
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Gnilka J., Paweł z Tarsu, Kraków 2001.
‒ Jelonek T., Wprowadzenie do listów świętego Pawła, Kraków 1998.
‒ Rakocy W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003.
‒ Rakocy W., Rozmowy z Pawłem z Tarsu. O Bogu i człowieku, Częstochowa 2010.
‒ Czerski J., Literatura epistolarna Nowego Testamentu. Część 1. Listy protopawłowe, Opole 2013.
‒ Czerski J., Literatura epistolarna Nowego Testamentu. Część II: Listy deuteropawłowe – List do Hebrajczyków – Listy katolickie", Opole 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: