Katechetyka fundamentalna 12-B021
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne. Katechetyka jako dziedzina wiedzy na tle innych nauk teologicznych.
Jezus jako katecheta.
Etapy rozwoju katechezy: Kościół pierwotny, okres patrystyczny, Średniowiecze, katecheza po Soborze Trydenckim, Oświecenie, Neoscholastyka i wiek XIX.
Soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne.
Współczesne kierunki katechetyczne w XX wieku.
Teologiczne wymiary katechezy.
Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnej katechezy.
Podstawa programowa kształcenia religijnego i aktualnym program katechizacji.
Specyfika katechezy w Polsce po II wojnie światowej.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz rozumie miejsce katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych
rozpoznaje i przyjmuje Osobę Jezusa jako swój ideał - model katechety
objaśnia i charakteryzuje historyczny proces rozwoju katechezy na tle dziejów Kościoła w świecie i w Polsce
analizuje i zna soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne
rozróżnia i opisuje współczesne kierunki i modele katechetyczne
definiuje i objaśnia teologiczne wymiary katechezy
postrzega i opisuje korelacje między zmieniającym się światem a koncepcjami katechezy
zna i rozumie podstawowe założenia aktualnego programu katechetycznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Dokumenty Kościoła:
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Waty¬kan 1979.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechi¬za¬cji, Watykan 1997.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Ko¬ścioła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Literatura przedmiotu:
J. Stala J. (red.). Historia katechezy i katechetyka fundamentalna. Tarnów 2003.
M. Majewski. Fundamentalne problemy katechetyki. Lublin 1981.
J. Szpet. Dydaktyka katechezy. Poznań 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: