Psychologia 12-B020
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Przedmiot i działy psychologii.
Relacja teologii do psychologii.
Metody badań psychologicznych.
Psychologia jako nauka o duszy; wpływ tradycji judeochrześcijańskiej na kształtowanie się myśli psychologicznej.
Szkoła teorii instynktu i temperamentologia.
Psychologia behawioralna.
Psychoanaliza i mechanizmy obronne, psychologia analityczna, neopsychoanaliza, analiza transakcyjna.
Psychologia humanistyczna, psychologia egzystencjalna.
Psychologia poznawcza (transgresyjna koncepcja człowieka).
Procesy poznawcze – uwaga, receptory i wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, pamięć i uczenie się, myślenie i mowa.
Emocje i motywacja.
Procesy wykonawcze i zdolności.
Samopoznanie.
Praca nad sobą (kształcenie charakteru).
Wskaźniki dojrzałej osobowości.
Psychologiczna interpretacja religijności.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy genezę myśli psychologicznej i powiązania z innymi dyscyplinami takimi jak filozofia, socjologia, biologia oraz teologia
wskazuje kierunki rozwoju współczesnej myśli psychologicznej
ocenia rolę i znaczenie poszczególnych teorii osobowości, a także posługuje się terminologią psychologiczną wypracowaną w tych podejściach
korzysta z naukowej literatury psychologicznej
wyszukuje te koncepcje psychologiczne, które są zbieżne z antropologią teologiczną
ocenia wpływ teorii psychologicznych na współczesną pedagogikę i kulturę europejską
posiada pogłębioną znajomość funkcjonowania psychiki człowieka i odróżniania w osobowości tego co wrodzone od tego co nabyte
rozróżnia podstawowe mechanizmy obronne rządzące psychiką człowieka
posiada zdolność radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi emocjami
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
‒ Hall C. S., Lindzey G., Campbell J. B, Teorie osobowości, Warszawa 2013
‒ Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990
‒ Pilecka W., Rutkowska G., Wrona L. (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów studiów nauczycielskich, Kraków 2004
‒ Zimbardo P.G., Psychologia: kluczowe koncepcje. [T. 1], Podstawy psychologii, Warszawa 2017
‒ Zimbardo P.G., Psychologia: kluczowe koncepcje. [T. 4], Psychologia osobowości, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: