Historia filozofii nowożytnej i współczesnej 12-B018Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Kartezjusz i filozofia podmiotu.
Pascal, Spinoza, Leibniz.
Filozofia oświeceniowa.
Hume i krytyka przyczynowości.
Kant.
Hegel i niemiecka filozofia idealistyczna.
Pozytywizm.
Neotomizm.
Nietzsche.
Fenomenologia.
Egzystencjalizm.
Filozofia dialogu.
Ćwiczenia:
Kartezjusz: przełom w filozofii.
Blaise Pascal: Bóg jest albo Go nie ma.
Immanuel Kant: skąd poznajemy, że Bóg istnieje?
August Comte: narodziny pozytywizmu.
Ludwig Feuerbach: człowiek jest bogiem.
Søren Kierkegaard: wiara Abrahama.
John Henry Newman: jak dochodzimy do idei Boga?
Friedrich Nietzsche: „Bóg umarł”.
Edmund Husserl: nowa metoda – fenomenologia.
Ludwig Wittgenstein: dwie filozofie języka.
Martin Heidegger: pytanie o rozumienie bycia.
Martin Heidegger: człowiek jest „pasterzem bycia”.
Karl Jaspers: filozofia egzystencji.
Emmanuel Lévinas: ty nie możesz móc. Ty nie możesz mnie zabić.
Hans-Georg Gadamer: filozofia hermeneutyczna.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy genezę i okoliczności kartezjańskiego przełomu w filozofii
opisuje poglądy filozofów nowożytnych i współczesnych ze zwróceniem uwagi ich dzisiejszą aktualność
wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii nowożytnej i współczesnej
ocenia wpływ wybranych nurtów filozoficznych epoki nowożytnej i współczesności na refleksję teologiczną
interpretuje zjawiska filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych w Europie
korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu
wyodrębnia te kierunki filozoficzne, które inspirowały chrześcijańską duchowość i teologię
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego
posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii nowożytnej i współczesnej na kulturę europejską
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Coreth. E., Ehlen P., Ricken F., Filozofia XX wieku, Kęty 2004.
Cottingham J., Descartes. Kartezjańska filozofia umysłu, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998.
Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje, red. J. Żelazna, Toruń 2019.
Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. I: filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II: neokantyzm. filozofia egzystencji. filozofia dialogu, Kraków 2009.
Jędraszewski M., Bóg filozofów i Bóg Jezusa Chrystusa, Poznań 2011.
Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 2014.
Miś A., Filozofia współczesna, Warszawa 2006.
Oblicza filozofii XVII wieku, red. S. Janeczek, Lublin 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: