Teologia dogmatyczna - trynitologia 12-B013Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Dogmatyczna nauka o Bogu w ramach teologii.
Biblijne podstawy nauki o Bogu.
Wkład myśli filozoficznej w poznanie Boga.
Rozwój dogmatu trynitarnego we wczesnym Kościele.
Teologia trynitarna św. Augustyna.
Pochodzenie Ducha Świętego – problem Filioque.
Teologia trynitarna św. Tomasza z Akwinu.
Współczesne ujęcia trynitarze (J. Ratzinger, W. Kasper, H. de Lubac, H.U. von Balthazar, J. Moltman).
Ćwiczenia:
Teologia trynitarna św. Augustyna – lektura tekstu.
Trójca Święta w najnowszych dokumentach Kościoła.
Znaczenie dogmatu trynitarnego w życiu Kościoła i człowieka.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
wskazuje źródła chrześcijańskiej nauki o Bogu
zna drogi kształtowania się trynitarnej wiary i doktryny Kościoła
ocenia rolę i wpływ poszczególnych soborów oraz teologów na rozwój dogmatu trynitarnego
rozumie pojęcia teologii trynitarnej (natura, osoba, relacje, pochodzenia)
rozróżnia podstawowe błędy trynitarne
interpretuje trynitarne teksty biblijne, patrystyczne i oficjalnego nauczania Kościoła
wypowiada się zrozumiale i precyzyjnie na temat chrześcijańskiej nauki o Trójjedynym Bogu
wiąże dogmat trynitarny z praktyką życia poszczególnego chrześcijanina i całego Kościoła
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Brauning W., Nauka o Bogu, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999.
Courth F., Bóg trójedynej miłości, tłum. M. Kowalczyk, Poznań 1997.
Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 2009.
Greshake G., Wierzę w Boga Trójjedynego, tłum. W. Szymona, Kraków 2001.
Kasper, W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: