Historia Kościoła II - nowożytna i współczesna 12-B012Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych.
Reformacja.
Reforma Kościoła – Sobór Trydencki.
Powstanie nowych zakonów – jezuici.
Misje katolickie.
Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska.
Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm.
Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce.
Relacje państwo-Kościół. Gallikanizm, febronianizm, józefinizm.
Oświecenie i rewolucja francuska.
Ogólna charakterystyka czasów współczesnych.
Kościół i papiestwo w XIX w.
Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego.
Kościół i papiestwo w XX i XXI w.
Kościół w Polsce w XX i XXI w.
Ćwiczenia:
Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych.
Reformacja.
Reforma Kościoła – Sobór Trydencki.
Powstanie nowych zakonów – jezuici.
Misje katolickie.
Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska.
Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm.
Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce.
Relacje państwo-Kościół. Gallikanizm, febronianizm, józefinizm.
Oświecenie i rewolucja francuska.
Ogólna charakterystyka czasów współczesnych.
Kościół i papiestwo w XIX w.
Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego.
Kościół i papiestwo w XX i XXI w.
Kościół w Polsce w XX i XXI w.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane
opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich
wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej)
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym
ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009.
A Companion to the Catholic Enlightenment in Europe, red. Ulrich L. Lehner and Michael Printy, Leiden and Boston, MA: Brill, 2010.
N. Tanner, Krótka historia Kościoła katolickiego. Nowe spojrzenie, Kraków 2015.
Źródła:
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: