Wstęp do filozofii 12-B011
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Poznanie naukowe a poznanie potoczne.
Poznanie naukowe a poznanie filozoficzne.
Pozorna jałowość rozważań filozoficznych.
Metody filozoficzne.
Koncepcje filozofii.
Koncepcje filozofii.
Filozofia a teologia.
Filozofia a teologia.
Działy filozofii.
Logika.
Teoria poznania.
Teoria bytu.
Filozofia przyrody; filozofia człowieka.
Etyka.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i wyjaśnia pojęcie filozofii w aspekcie etymologicznym, historycznym i merytorycznym
zna i wyjaśnia podstawowe kategorie filozoficzne
opisuje metody filozofii
opisuje nurty filozofii
rozróżnia podstawowe dyscypliny filozoficzne
zna podstawowe pojęcia i metody filozofii
rozróżnia najważniejsze kierunki filozofii
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
A. B. Stępień, Wstęp do filozofii. Lublin 2007.
J. Hartman, Wstęp do filozofii, Warszawa 2006.
J. Baggini, P. S. Fosl, Przybornik filozofa, tłum. D.Charabajska, PAX 2010.
A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Juliusz Zychowicz, Kraków 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: