Religiologia 12-B010Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Zagadnienia wstępne: cel, nazewnictwo nauk o religii.
Przegląd metod religiologii.
Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii. Istota i geneza religii.
Problem istoty i genezy religii.
Typologia religii.
Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii.
Prezentacja poszczególnych religii: religie ludów niepiśmiennych, konfucjanizm, taoizm.
Prezentacja poszczególnych religii: shintoizm, hinduizm.
Prezentacja poszczególnych religii: hinduizm, buddyzm.
Prezentacja poszczególnych religii: islam, judaizm.
Prezentacja poszczególnych religii: gnoza i współczesne ruchy religijne.
Problematyka pluralizmu religijnego i dialogu miedzy religijnego.
Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie. Swoistość chrześcijaństwa na tle innych religii. Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii
zna doktrynę, kult, wskazania moralne i organizację wielkich religii światowych
zna specyfikę religii ludów niepiśmiennych
stosuje podstawowe metody badawcze religiologii w opisie zjawisk religijnych, w stopniu podstawowym
orientuje się w zagadnieniach dialogu między religijnego
zna specyfikę chrześcijaństwa i innych religii
zna złożoność zjawiska religii i religijności, ich związku z kontekstem kulturowym
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Ks. M. Rusecki, Traktat o religii, Verbinum 2007.
Encyklopedia religii świata. [1], [Historia], red. F. Lenoir oraz Y. Tardan-Masquelier, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2002.
Encyklopedia religii świata. [2], [Zagadnienia problemowe], red. F. Lenoir oraz Y. Tardan-Masquelier, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2002.
Andrzej Bronk, Podstawy nauk o religii, KUL 2003.
M. Eliade, Traktat o historii religii, KR, Warszawa 2000.
M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I i II, PAX.
M. Libiszowska-Żółtowska, J. Mariański, Leksykon socjologii religii, Warszawa 2004.
Religie w dobie pluralizmu i dialogu, red. Andrzej Wańka, Sakowicz, Eugeniusz, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2004.
Zarys dziejów religii, praca zbiorowa pod red. Komitetu Józef Keller przewodn., Warszawa : Iskry, 1988.
D. M. Wulff, Psychologia religii, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: