Etyka 12-B005Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Wstępne przybliżenia i definicje dejktyczne moralności, analiza datum morale.
Etyka eudajmonistyczna, hedonistyczna, prawa naturalnego, formalizm kantowski, utylitaryzm, etyka wartości, etyka cnót, etyka postmodernistyczna.
Eudajmonizm Platona i Arystotelesa a myśl św. Augustyna i św. Tomasza, personalizm etyczny chrześcijaństwa.
Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce.
Analiza wybranych wartości moralnych (wierność, odpowiedzialność, sprawiedliwość) i kategorii etycznych (sumienie, wina).
Metaetyka i jej główne teorie: naturalizm, intuicjonizm i emotywizm.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy genezę etyki filozoficznej, istotę moralności oraz opisuje główne paradygmaty europejskiej myśli etycznej
wskazuje na wpływ etyki pogańskiej na myślenie etyczne chrześcijaństwa oraz wpływ idei chrześcijańskich na rozumienie moralności w przeszłości i współcześnie
ocenia w perspektywie zalet i wad poszczególne schematy myślenia etycznego, rozumie problemy związane z teoriami etycznymi (metaetyka)
korzysta krytycznie z tekstów etycznych
posiada świadomość współczesnej doniosłości badań etycznych i kształtowania w sobie kultury etycznej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki do etyki ogólnej i dziejów etyki
Duchliński P, Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016.
Duchliński P, Kobyliński A., Moń R., Podrez E., O normatywności w etyce, Kraków 2015.
Z problematyki norm, zasad i mądrości praktycznej, red. P. Duchliński, T. Homa, Kraków 2015.
Etyka a problem nihilizmu, red. P. Duchliński, Kraków 2019.
Prawda, poufność, autonomia. Antologia bioetyki, red. W. Galewicz, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: