Historia Kościoła I – średniowiecze 12-B002B
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Misje chrystianizacyjne w Europie północnej. Działalność św. Bonifacego i Anglosasów.
Kościół w okresie karolińskich – reformy i renesans.
Geneza Wielkiej Schizmy Wschodniej, 1054.
Chrystianizacja narodów słowiańskich do XI w.
Wejście Polski do grona narodów chrześcijańskich Europy.
Uniwersalizm Ottona III i Sylwestra II.
Reforma gregoriańska.
Życie zakonne w średniowieczu.
Pierwsze sobory powszechne na Zachodzie.
Herezje i inkwizycja.
Średniowieczny ruch krucjatowy.
Chrześcijaństwo w Polsce w okresie rozbicia dzielnicowego.
Kultura i sztuka średniowiecza. Gotyk. Powstanie uniwersytetów.
„Niewola” awiniońska i Wielka Schizma Zachodnia.
Kościół w Polsce ostatnich Piastów i pierwszych Jagiellonów.
Ćwiczenia:
Misje chrystianizacyjne w Europie północnej. Działalność św. Bonifacego i Anglosasów.
Kościół w okresie karolińskich – reformy i renesans.
Geneza Wielkiej Schizmy Wschodniej, 1054.
Chrystianizacja narodów słowiańskich do XI w.
Wejście Polski do grona narodów chrześcijańskich Europy.
Uniwersalizm Ottona III i Sylwestra II.
Reforma gregoriańska.
Życie zakonne w średniowieczu.
Pierwsze sobory powszechne na Zachodzie.
Herezje i inkwizycja.
Średniowieczny ruch krucjatowy.
Chrześcijaństwo w Polsce w okresie rozbicia dzielnicowego.
Kultura i sztuka średniowiecza. Gotyk. Powstanie uniwersytetów.
„Niewola” awiniońska i Wielka Schizma Zachodnia.
Kościół w Polsce ostatnich Piastów i pierwszych Jagiellonów.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy okoliczności stopniowej chrystianizacji Europy po okresie wędrówek ludów
opisuje wpływ idei chrześcijańskich na rozwój kultury nowych narodów współtworzących Europę
wskazuje kierunki rozwoju życia i dyscypliny kościelnej oraz główne nurty heterodoksyjne
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła średniowiecznego
ukazuje wewnętrzne podziały chrześcijaństwa oraz relacje chrześcijańskiej Europy ze światem zewnętrznym
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
- Historia chrześcijaństwa. Religia, kultura, polityka, red. J.-M. Mayer, Ch. i L. Pietri, A. Vauchez, M. Venard, t. 4-5, Warszawa 1999-2001.
- B. Kumor, Historia Kościoła, t. 2-5, Lublin 2001.
- M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 2, Warszawa 1987.
- K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002.
Źródła:
- Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2-3, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: