Historia Kościoła I - starożytność 12-B002A-róż
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady:
Świat antyczny i narodziny chrześcijaństwa.
Stosunek państwa rzymskiego do chrześcijaństwa, do 313 r.
Kościół judeochrześcijan i Kościół w kontekście kultury grecko-rzymskiej.
Historia prześladowań i znaczenie kultu męczenników.
Pierwsze zagrożenia jedności Kościoła (pierwsze herezje, gnostycyzm).
Etapy kształtowania się struktury hierarchicznej Kościoła.
Charakterystyka kultury i życia codziennego chrześcijan do poł. IV w.
Konstantyn Wielki i jego znaczenie dla historii Europy i Kościoła.
Relacje państwo – Kościół po 313 r.
Wielkie spory teologiczne, trynitarne i chrystologiczne.
Triumfujący Kościół wobec pogan.
Monastycyzm od Antoniego Pustelnika do Benedykta.
Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Papiestwo i rozwój idei prymatu.
Chrześcijaństwo a islam, ikonoklazm.
Kościół u schyłku starożytności na wschodzie i zachodzie.
Ćwiczenia:
Historia Kościoła jako przedmiot badań naukowych.
Doktryny, herezje i spory kościelne.
Służba Boża, sakramenty i życie codzienne chrześcijan do poł. IV w.
Architektura i sztuka chrześcijańska pierwszych wieków.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności
opisuje wpływ innych refleksji religijnych oraz filozoficznych na kształtowanie się teologii młodego Kościoła oraz związane z tym nurty heterodoksyjne
wskazuje potencjalne kierunki rozwoju wspólnoty Kościoła oraz momenty, w których dokonano kluczowych wyborów dyscyplinarnych i teologicznych
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła na poszczególnych etapach jego dziejów
ukazuje zmiany zachodzące w społeczeństwie antycznym pod wpływem idei chrześcijańskich
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
‒ Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1986.
‒ Świat Bizancjum, t.1, Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, red. C. Morrisson, Kraków 2007.
‒ Świat Bizancjum, t. 2, Cesarstwo Bizantyńskie 641-1204, red. J. C. Cheyneta, Kraków 2011.
‒ Ks. M. Starowieyski, Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016.
‒ Bp Jan Śrutwa, Dzieje Kościoła w starożytności, t. 1-2, Lublin 2018.
Źródła:
‒ Dzieje Apostolskie
‒ Constitutiones Apostolorum, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
‒ Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I (325-787), red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2005.
‒ Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Kraków 2013.
‒ Tenże, Żywot Konstantyna, Kraków 2007.
‒ Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, Warszawa 1980.
‒ Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1983.
‒ Atanazy Aleksandryjski, Żywot św. Antoniego, Warszawa 1987.
‒ Zosimos, Nowa historia, Warszawa 1983.
‒ VARIA z serii wydawniczych: PSP, POK, OŻ, PL, reguły zakonne, pisma gnostyckie, teksty świeckich autorów antycznych (Swetoniusz, Tacyt, Libanios, Julian Apostata, Ammianus Marcellinus i in.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: