Wstęp do Pisma Świętego z elementami wiedzy o środowisku biblijnym 12-B001
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykłady
Tradycja i Biblia źródłem Objawienia. Niezwykłość Biblii na tle literatury starożytnego Bliskiego Wschodu
Biblistyka i jej narzędzia. Zręby filologii biblijnych
Natchnienie biblijne – pojęcie, nauczanie Kościoła i skutki
Kanon biblijny
Apokryfistyka
Dzieje przekazu tekstu biblijnego
Przekłady biblijne od starożytności po współczesność
Hermeneutyka biblijna – pojęcie i praktyczne zasady stosowania
Metody diachroniczne i synchroniczne interpretacji tekstu biblijnego
Celebracja indywidualna i zespołowa Słowa Bożego
Krótki przegląd historii Izraela
Geografia historyczna Ziemi Świętej
Geografia fizyczna Palestyny
Jerozolima – jej historia i teraźniejszość
Świątynia jerozolimska
Faryzeusze, saduceusze, Samarytanie, esseńczycy oraz diaspora
Ćwiczenia:
Ślady kolejnych cywilizacji Ziemi Świętej
Historia ziem biblijnych i jej topografia
Znajomość topograficzna Starej Jerozolimy
Zrozumienie specyfiki Pisma Świętego jako Księgi natchnionej
Etapy kształtowania kanonu biblijnego
Specyfika pism apokryficznych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
rozumie Biblię jako źródło objawienia i jeden z fundamentów dla innych dyscyplin teologicznych
umie posługiwać się podstawowymi narzędziami biblisty (synopsy, konkordancje, słowniki, komentarze, teologie biblijne)
potrafi wyjaśnić ślady kolejnych cywilizacji Ziemi Świętej
zna historię ziem biblijnych i jej topografię
potrafi oprowadzić po Starej Jerozolimie, może służyć pielgrzymom w Ziemi Świętej
zna religię Izraela, zwłaszcza kult związany ze świątynią jerozolimską
zna liturgię Świąt Pielgrzymich i ich nowotestamentowe echa
rozumie specyfikę Pisma Świętego jako Księgi natchnionej
rozumie rolę Kościoła dla kanoniczności Biblii, jej stróża i interpretatora
zna zasadnicze dzieje tekstu biblijnego od redakcji po współczesność
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
‒ DEER Donald S.: Proces formowania się Biblii. W: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek. Red. nauk. William R. Farmer. Warszawa: Verbinum 2000 s. 147-156.
‒ KUDASIEWICZ Józef: Teologiczno-praktyczny wstęp do Pisma świętego. Skrypt. Oprac. Barbara Szier-Kramarek, Krzysztof Mielcarek. Lublin: B&G 1997.
‒ WOJCIECHOWSKI Michał: Czym jest Biblia? Wprowadzenie do Pisma Świętego. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2010.
‒ GAĆ Jan: Ziemia Święta. Kulturowy przewodnik śladami Jezusa. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy 2008.
‒ MURPHY-O'CONNOR Jerome: Przewodnik po Ziemi Świętej. Warszawa: Vocatio 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: