Emisja głosu 12-A304-22
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Opis treści kształcenia
Podstawowe zagadnienia – terminy z zakresu emisji głosu
Specyfika mowy w czasie wydobywania prawidłowo głosu ludzkiego
Fizjologia ośrodków nerwowych i narządów mowy
Umiejętność prawidłowego oddechu, artykulacji i modulacji głosu
Umiejętność poprawnego posługiwania się narządem mowy w sytuacjach granicznych
Właściwe posługiwanie się narządem głosu
Ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne z elementami logopedii
Sztuka poprawnej autoprezentacji i opanowania tremy
Efekty kształcenia
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu emisji głosu
Zapoznał się z podstawowymi pojęciami związanymi z budową i funkcjonowaniem narządu głosu, słuchu i artykulacji
Zna układ oddechowy człowieka i ma wyćwiczony prawidłowy tor oddechowy
Posiada wiedzę na temat zagrożeń i chorób narządów głosu i zna formy terapii
Posiada wymagane umiejętności w zakresie oddechu, artykulacji, wymowy i śpiewu
Korzysta z literatury przedmiotu oraz potrafi szukać źródeł pomocniczych
Potrafi w ramach prezentacji przedstawić wybrany tekst z naciskiem na nienaganną dykcję i artykulację
Kryteria oceniania
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę wyjaśnić na czym polega prawidłowa emisja głosu?
Wymień kilka sposobów ochrony aparatu głosowego przed niepożądanym forsowaniem
Podaj właściwe sposoby oddychania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Zalecana literatura
Styczek I., Logopedia, Warszawa: PWN 1983
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa: RM, 2007.
Plust W., Znaczenie prawidłowej emisji głosu w pracy nauczyciela muzyki, Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2009, nr 2, s. 16-20.Mikuta M., Kultura żywego słowa, Warszawa 1963.
Bregy W., Elementy techniki wokalnej, PWM 1974.
Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2006.
Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1997.
Wojtyński Cz., Emisja głosu, PZWS 1970.
Dodatkowe informacje są dostępne w materiałach dla studentów na stronie internetowej osoby prowadzącej zajęcia, zobacz : wiktor.plust@wp.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: