Prawo oświatowe 12-A302Z
Opis treści kształcenia
Nauka religii w szkołach publicznych w
II RP, usuwanie religii ze szkół po 1945 r., kształtowanie się obowiązującego stanu prawnego
Obowiązek organizowania nauki religii i etyki przez szkoły publiczne
Sposób określenia treści i wymiar godzin nauczania religii
Ocenianie zajęć z religii
Odmawianie modlitwy i umieszczanie krzyża w szkole
Organizowanie tzw. rekolekcji szkolnych
Status prawny nauczycieli religii
Awans zawodowy nauczycieli
Organy szkoły
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Uzyskuje wiedzę na temat treści aktów prawnych dotyczących podstawowych zagadnień z zakresu oświaty, w szczególności nauki religii w szkołach publicznych.
Rozumie specyficzny status prawny nauczania religii w szkołach publicznych.
Identyfikuje kluczowe kontrowersje i wątpliwości prawne związane z obowiązującymi przepisami w zakresie nauki religii w szkołach publicznych
Potrafi ocenić w świetle obowiązujących przepisów hipotetyczne sytuacje związane z nauką religii w szkole publicznej
Zna procedurę uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczyciela
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach i ich interpretacją przez Trybunał Konstytucyjny na lekcje etyki:
a) powinni uczęszczać uczniowie, którzy zrezygnują z uczęszczania na lekcje religii
b) mogą uczęszczać jedynie ci uczniowie, którzy nie uczęszczają na lekcje religii
c) mogą uczęszczać zarówno uczniowie, którzy nie uczęszczają na lekcje religii, jak i uczniowie, którzy uczęszczają na lekcje religii
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
A. Mezglewski: Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych : aspekty prawne , Lublin 2009
A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Ustawa Karta Nauczyciela, Komentarz. Warszawa, 2009
M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2011
P. Łącki: Glosa do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 15 czerwca 2010 r. w sprawie Grzelak przeciwko Polsce (nr skargi 7710/02), Przegląd Sejmowy 2 (103) 2011, s. 194-204.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: