Praktyka pedagogiczna 12-A100-12
Opis treści kształcenia
Zapoznanie ze specyfiką placówki, w której odbywa się praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo - wychowawczych
Prowadzenie wieloaspektowej obserwacji pedagogicznej, zwłaszcza dynamiki grup, komunikacji interpersonalnej, czynności opiekuńczo – wychowawczych podejmowanych przez opiekuna praktyk
Podejmowanie współdziałania z opiekunem praktyk w prowadzeniu działań opiekuńczo - wychowawczych
Pełnienie roli opiekuna - wychowawcy
Analiza i interpretacja zdarzeń związanych z procesami komunikacji interpersonalnej i społecznej w grupach wychowawczych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma wiedzę o funkcjach i strukturze systemu edukacji, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych
Ma wiedzę o środowiskach wychowawczych i katechetycznych, zna ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
Zna metodykę wykonywania zadań pedagogiczno katechetycznych
Posiada wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych i oświatowych
Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk pedagogiczno- katechetycznych
Konfrontuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i katechetyki z praktyką szkolną
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Omówić procesy komunikacji interpersonalnej i społecznej w obserwowanych grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłócenia.
Dokonać analizy własnego funkcjonowania w toku realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych.
Kryteria oceniania :
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Przetacznik – Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 1998.
Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992.
Paris S. G., Ayres L. R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: