Homiletyka 12-A088Z
Opis treści kształcenia
Zarys dziejów homiletyki, jej miejsce wśród innych nauk teologicznych, relacja do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego)
Wprowadzenie w homiletykę ogólną i szczegółową
Typologie kazań. Struktura kazania. Płaszczyzny oddziaływania na słuchaczy.
Słuchanie słowa Bożego. Słuchacz słowa Bożego.
Dialog w kaznodziejstwie (wirtualny i formalny). Rozmowa z dziećmi na tematy religijne
Udział w procesie tworzenia homilii i kazań
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami homiletyki
rozumie teologiczny (zwłaszcza eklezjologiczny) aspekt kaznodziejstwa liturgicznego
wie, na czym polega specyfika homilii; potrafi rozróżniać różne typy kazań i oceniać je
posiada umiejętność świadomego uczestniczenia w dialogu kaznodziejskim
jest przygotowany do uczestnictwa w procesie tworzenia homilii i kazań
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/(pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Czym zajmuje się homiletyka formalna?
Proszę wymienić i omówić klasyczne typy homilii.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
K. Müller, Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003;
Z Grzegorski, Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999;
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992;
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: