Ćwiczenia z teologii pastoralnej 12-A085Z
Opis treści kształcenia
Duszpasterstwo w misji Kościoła – podstawy
Duszpasterstwo działalnością zorganizowaną
Duszpasterstwo działalnością planowaną
Duszpasterstwo działalnością zespołową
Parafia miejscem duszpasterstwa zwyczajnego
Problemy współczesnej parafii
Odnowa parafii
Diecezja i dekanat miejsce duszpasterstwa nadzwyczajnego
Duszpasterstwo nadzwyczajne –specjalne
Duszpasterstwo specjalistyczne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna źródła i zasady formułowania kryteriów działalności duszpasterskiej
wymienia podstawowe miejsca realizacji duszpasterstwa i wyjaśnia ich specyfikę
stosuje metodę analizy pastoralnej w odniesieniu do poszczególnych obszarów działalności duszpasterskiej
potrafi ocenić konkretną sytuację duszpasterską w świetle jej zasad i kryteriów
zna i kształtuje w sobie podstawowe kompetencje duszpasterskie
posiada zdolność do wykorzystania zasad kierowania zespołem
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi badań z zakresu teologii pastoralnej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Stwórz projekt pracy duszpasterskiej, którego celem będzie kształtowanie postawy współodpowiedzialności wiernych za życie parafii (lub wspólnoty). Uwzględnij aktualnie obowiązujący program duszpasterski.
2. Jakie widzisz możliwości duszpasterskiego oddziaływania w parafii? W odpowiedzi wykorzystaj wiedzę z zakresu teologii pastoralnej ogólnej, zwłaszcza tematyki dotyczącej urzeczywistnia się Kościoła w liturgii, martyrii i diakonii.
3. Przedstaw działalność duszpasterską w parafii wśród chorych. Jakie widzisz możliwości dalszego rozwoju tej działalności?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Sobór Watykański II: Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium.
Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gadium et spes.
R. Kamiński: Duszpasterstwo w społeczeństwie pluralistycznym. Lublin 1997.
R. Rak: Duszpasterstwo w Kościele po II Soborze Watykańskim. „Ateneum Kapłańskie”. T. 107: 1986 z. 1 (464) s. 97–112.
A. Schulz: Ruchy i stowarzyszenia katolickie środowiskiem formacji i działalności apostolskiej. W. Kościół niosący Ewangelię nadziei. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na lata 2006–2010. Rok 2007/2008. Bądźmy uczniami Chrystusa. Red. S. Stułkowski. Poznań 2007 s. 211–226.
M. Polak: Parafia dzisiaj. Podstawy i kierunki duszpasterskiej odnowy. Poznań 2007
Teologia pastoralna. T. 2. Teologia pastoralna szczegółowa. Red. R. Kamiński. Lublin 2002;
Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Część druga. Teologia pastoralna szczegółowa. Teologia laikatu i apostolstwa. Red. J. Kurosz. Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: