Teologia pastoralna (t. laikatu i apostolstwa) 12-A084
Opis treści kształcenia
Teologiczne podstawy posłannictwa wiernych świeckich w Kościele.
Analiza historyczna dotycząca roli świeckich w Kościele.
Współzależności między teologią laikatu a teologią pastoralną i eklezjologią.
Analiza dokumentów Kościoła dotyczących teologii laikatu i apostolstwa.
Udział wiernych świeckich w misji kapłańskiej Chrystusa.
Udział wiernych świeckich w misji prorockiej Chrystusa.
Udział wiernych świeckich w misji królewskiej Chrystusa.
Zaangażowanie laikatu w wymiarze społecznym, politycznym i ekonomicznym.
Udział świeckich w inkulturacji Ewangelii i ewangelizacji kultury.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna teologiczne podstawy posłannictwa świeckich wiernych,
potrafi określić płaszczyzny i formy apostolstwa wiernych świeckich w Kościele i świecie,
potrafi dokonać historycznej analizy roli laikatu w historii Kościoła i jej odniesienia do współczesności,
posługuje się zdobytą wiedzą w celu dokonania analizy współczesnego zaangażowania laikatu w Kościele i świecie,
formułuje wnioski dot. zaangażowania laikatu w Kościele,
potrafi korzystać z dokumentów Kościoła i literatury przedmiotu,
posiada pogłębioną zdolność refleksji dot. zaangażowania laikatu w Kościele i świecie,
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego,
potrafi współpracować z duchownymi i świeckimi w posłudze pastoralnej Kościoła,
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Dokonaj adaptacji treści Dekretu o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem do warunki i możliwości parafii w której mieszkasz.
Scharakteryzuj charyzmat i posługę, w dokumentach Kościoła. Wskaż konkretne przykłady wykorzystania charyzmatów i posług w różnych formach apostolstwa.
Uwzględniając nauczanie Kościoła scharakteryzuj prawidłową relację między duchowieństwem i laikatem.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium,. W: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Pallottinum 2002.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, tamże.
Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem, tamże;
Jan Paweł II: Adhortacja apostolska Christifideles laici. Watykan 1988;
Instrukcja o niektórych kwestiach dotyczących współpracy wiernych świeckich w Ministerialnej posłudze kapłanów. „L’Osservatore Romano”. Wydanie polskie. R. 19: 1998 nr 12 (208) s. 30-40
L. Karrer: Die Stunde der Laien. Von der Würde eines namenlosen Standes. Freiburg im Breisgau 1999;
Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Część druga. Teologia pastoralna szczegółowa. Teologia laikatu i apostolstwa. Red. J. Kurosz. Poznań 2012.
W. Przygoda: Laikat i formy apostolstwa świeckich. W: Teologia Pastoralna. T. 1. Teologia pastoralna fundamentalna. Red. R. Kamiński. Lublin 2000 s. 392–419.
E. Weron: Laikat i apostolstwo. Poznań 1999.
E. Weron: Apostolstwo katolickie. Zarys teologii apostolstwa. Poznań 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: