Zajęcia z tutorem 12-A075-12
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Metodyka prowadzenia zajęć z tutorem – zasady owocnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowywania i przesyłania prac pisemnych.
TK_02 Wyszukiwanie odpowiednich informacji w licencjonowanych bazach danych i w Internecie, jakość źródeł internetowych.
TK_03 Symbole wiary i ich interpretacja, jako jedno z zadań teologii fundamentalnej, udział filozoficznych pojęć w opisie teologicznym
TK_04 Praca z tematycznie określonymi cytatami biblijnymi, specyfika nauk biblijnych
TK_05 Efektywne organizowanie życia religijnego, podstawowe zasady analizy dokumentów Kościoła – encyklika Ecclesia de Eucharistia teologia pastoralna,.
TK_06 Praca na dylematem moralnym, kryteria wyróżniające czyn o podwójnym skutku, specyfika teologii moralnej.
TK_07 Sztuka i literatura jako źródło opinii teologicznych – teologia obrazu.
TK_08 Wspólnotowa a indywidualna interpretacja Pisma świętego – teologia dogmatyczna.
TK_09 Społeczna wartość ludzkiej pracy – katolicka nauka społeczna.
TK_10 Człowiek jako struktura narracyjna – teologia narracji.
TK_11 Rok liturgiczny – teologia liturgii.
TK_12 fakultatywnie
wiek XII w historii Kościoła – historia Kościoła jako nauka teologiczna
TK_13 fakultatywnie:
rola teologii wobec innych nauk
TK_14 Podstawowe informacje o przygotowaniu opisów bibliograficznych pozycji książkowych, co to jest ISBN.
TK_15 Zasady sporządzania przypisów ze źródeł internetowych i nośników elektronicznych.
TK_16 Opis bibliograficzny artykułów z czasopism oraz co to jest ISSN.
TK_17 Główne cechy stylu narracyjnego.
TK_18 Zasady opisu cytowań z encyklopedii słowników, leksykonów i monografii zbiorowych.
TK_19 Przypisy z Pisma świętego i dokumentów Kościoła w artykułach teologicznych.
TK_20 Zasady hierarchizacji źródeł pisanych i internetowych jako przygotowanie materiału do samodzielnej pracy.
TK_21 Zasady rozpoznawania czasopism popularno-naukowych, naukowych. Klasyfikacja czasopism naukowych.
TK_22 Zasady tworzenie i oceny wypowiedzi ustnej lub pisemnej.
TK_23 Zasady przygotowania efektywnej dyskusji.
TK_24 Podstawowe zasady przeprowadzenia dyskursu dialektycznego teza-antyteza-synteza.
TK_25 Esej jako źródło informacji naukowych.
TK_26 Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń z wyszczególnieniem ich treści i metody.
TK_27 Zasady przygotowania fiszek tematycznych, bibliograficznych z cytatów.
TK_28 Opracowanie problemu badawczego metodą „okienka informacyjnego”. Ocena przydatności metody.
TK_29 Zasady tworzenia streszczenia, streszczenie dokumentacyjnego, konspektu, słów kluczy z artykułów naukowych.
TK_30 indywidualne spotkania na temat zainteresowań teologicznych i filozoficznych studenta, wyznaczenie zadania projektowego
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Opanowuje narzędzia do późniejszej samodzielnej pracy intelektualnej w zakresie teologii i filozofii
Definiuje przedmiot, treści, cel i metodę poszczególnych dziedzin teologicznych
Potrafi podać cechy wyróżniająca literaturę popularną, popularno-naukową, naukową. Hierarchizuje źródła.
Efektywnie wykorzystuje katalogi biblioteczne, bazy danych i Internet.
Potrafi prawidłowo sporządzić opisy bibliograficzne i bibliografię załącznikową.
Współpracuje w grupie zadaniowej nad różnorodnymi zadaniami problemowymi
Przedstawia efekty własnych działań intelektualnych w różnych formach prezentacyjnych stylem narracyjnym (sprawozdanie, konspekt, streszczenie, próba pisania recenzji, „okienko informacyjne”, fiszki, wypracowanie, itp)
Potrafi zinterpretować celowo własne zainteresowania teologiczne i filozoficzne
Organizuje własną działalność naukową poprzez realizacje projektu celowego
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
ZADANIA DLA STUDENTÓW ZAWARTE SĄ W PODRĘCZNIKU
Wstęp do teologii. Materiały do ćwiczeń, red. Elżbieta Kotkowska, Poznań, WT UAM 2007.
PRZYKŁADOWE:
NAPISZ sprawozdanie z zajęć według podanego w podręczniku szablonu. Uwzględnij podział na treść zajęć i metodę ich przeprowadzenia. Ćwiczenie umiejętności rozróżniania wiedzy od metody organizacji wiedzy.
Na podstawie różnorodnej literatury napisz wypracowanie „Czy chrześcijanin ma obowiązek studiowania teologii?” W pracy opracuj wszystkie omówione w podręczniku rodzaje przypisów. Ćwiczenie integralnych działań w celu uzyskania efektu nazywanego pracą naukową.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Wstęp do teologii. Materiały do ćwiczeń, red. Elżbieta Kotkowska, Poznań, WT UAM 2007.
Zdzisław Józef Kijas, Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005.
Ghislain Lafont, Spacer po teologii, tłum. Katarzyna Dybeł, Kraków 2008.
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2007.
Uzupełniająca:
Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, Donum veritatis, AAS 82 (1990) 1550-1570, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_25.html
Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html
Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków 2006.
Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991.
Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków 1995.
Jerzy Buxakowski, Zarys historii teologii prawd wiary, Pelplin 1994.
Cipriano Vagaggini, Teologia. Pluralizm Teologiczny, tłum. Jacek Partyka, Kraków 2005, s. 9–96.
Józef Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
Joseph Ratzinger, Prawda w teologii, tłum. Magdalena Mijalska, Kraków 2005.
Jerzy Szymik, Kocham teologię! Dlaczego?, Katowice 1998.
Jerzy Szymik, Teologia w krainie Pepsi Coli, Od teologii-nauki do teologii-mądrości, Warszawa 1999.
Tadeusz Dzidek, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001.
Paweł Poupard, Wprowadzenie do wiary katolickiej, tłum. Teresa Kuśnierek, Marek Węcławski, Poznań 1983.
Vittorio Messori, Pytania o chrześcijaństwo. "Czy Ty jesteś Mesjaszem, który ma przyjść?", Kraków 1996.
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: