Homiletyka 12-A061-12
Opis treści kształcenia
Historia i teologia homilii
Proces powstawania homilii oraz nauka jej tworzenia i wygłaszania
Homilie obrzędowe: pogrzebowe, ślubne, chrzcielne
Kazania maryjne
Kaznodziejstwo seryjne: kazania pasyjne, rekolekcje parafialne, misje święte (ludowe)
Historia i specyfika kaznodziejstwa dziecięcego, psychologia rozwojowa dziecka, „teologia dziecięca”
Dialog kaznodziejski z dziećmi; homilie do dzieci z użyciem obrazu, symbolu, rekwizytu
Homilia do młodzieży
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi ukazać różnicę pomiędzy homilią a kazaniem
potrafi tworzyć i wygłaszać homilie biblijne, liturgiczne, katechetyczne (tematyczne), do młodzieży, pogrzebowe, ślubne, chrzcielne
ma wiedzę na temat psychologii rozwojowej dziecka wieku przedszkolnego i szkolnego;
potrafi przygotowywać i wygłaszać homilie do dzieci, prowadzić z nimi dialog kaznodziejski, poprawie zadawać pytania, wykorzystywać w homiliach obrazy, symbole i rekwizyty
potrafi przygotować i wygłosić kazania maryjne, jak też serię kazań rekolekcyjnych, pasyjnych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę opisać rolę pytania w kaznodziejskim dialogu z dziećmi.
Na czym polega różnica między rekolekcjami parafialnymi a misjami świętymi (ludowymi)?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
R. Zerfass, Od perykopy do homilii, Kraków 1995;
L. Szewczyk, Homilia w liturgii, w: Umiłować Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2002/2003, Katowice 2002, s. 252-269.
R. Hajduk, Posłani głosić dobrą nowinę, Kraków br.
W. Guzik, Biblijny wymiar przepowiadania w świetle polskich publikacji homiletycznych po II Soborze Watykańskim, Poznań 2008;
J. Goraj, Praca nad homilią dla dzieci, „Biblioteka Kaznodziejska” 6 (153), s. 9-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: