Katechetyka materialna i specjalna 12-A058
Opis treści kształcenia
Pismo Święte jako źródło katechezy, zasady korzystania z Biblii w katechezie,
metody pracy z tekstami biblijnymi podczas katechezy
charakterystyczne cechy katechezy biblijnej na poszczególnych etapach rozwoju ucznia;
chrześcijańskie koncepcje wychowania moralnego w katechezie
psychologiczne podstawy rozwoju moralnego człowieka
katecheza a liturgia, wychowanie do rozumienia i przeżywania symboli
Kościół jako podmiot i przedmiot katechezy
katecheza a kultura, zasady korzystania z dziedzictwa kulturowego ludzkości w katechezie
pedagogika specjalna a katecheza specjalna
surdokatecheza, tyflokatecheza, katecheza osób niedostosowanych społecznie
katechizacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, ich rozwój psychiczny i emocjonalno-społeczny, metody pracy
przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do sakramentów
Efekty kształcenia
Po zakończenie przedmiotu i potwierdzeniu
osiągnięcia efektów kształcenia student:
samodzielnie charakteryzuje wymiar biblijny, moralny, liturgiczny, eklezjalny i kulturowy katechezy;
wskazuje różnice w postrzeganiu poszczególnych wymiarów katechezy na różnych etapach jej historycznego rozwoju oraz w ujęciu współczesnych kierunków katechetycznych
dobiera metody właściwe do przekazywanych treści zgodnie z wymiarami nauczania katechetycznego oraz odpowiednie dla danego etapu rozwoju psychospołecznego uczniów
samodzielnie lub w grupie sporządza scenariusz zajęć katechetycznych do tematu wskazanego przez prowadzącego zajęcia
wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla wybranej przez siebie metody;
jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu katechetycznym
wymienia najważniejsze rodzaje niepełnosprawności i opisuje ich symptomatologię oraz charakteryzuje zasadnicze działy katechetyki specjalnej (surdo-, tyflo- i oligokatecheza)
korzysta z osiągnięć pedagogiki specjalnej i stosuje je do nauczania w katechezie specjalnej;
wybiera i prawidłowo stosuje metody i środki dydaktyczne właściwe dla katechezy specjalnej;
jest wrażliwy na szczególne potrzeby edukacyjne uczniów z różnymi typami niepełnosprawności
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana lista lektur:
A. Katechetyka materialna:
Charytański J. (red.), W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992.
Hajduk A., Katecheza i liturgia, Kraków 1999.
Kudasiewicz J. (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991.
Majewski M. (red.), Podstawowe wymiary katechezy, Kraków 1991.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.
Stala J. (red), Katechetyka materialna, Tarnów 2002.
Szubartowska A., Kulturowy wymiar katechezy, Lublin 1997.
B. Katechetyka specjalna:
Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 2000.
Hulek A., (red.), Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa 1988.
Lausch K., Teoretyczne podstawy katechizacji osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1987.
Obuchowska J., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.
Rozen B., Katecheza specjalna, Olsztyn 2003.
Kiciński A. Katecheza osób niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II, Lublin 2007.
Katecheza osób szczególnej troski. Stan aktualny, propozycje na przyszłość, red. A. Kiciński, Kraków 2008.
Człowiek i autyzm, red. J. Kocki, A. Kiciński, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: