Muzyka kościelna 12-A057
Opis treści kształcenia
Wybrane zagadnienia z historii muzyki wielogłosowej
Zarys historii, w oparciu o Dokumenty Kościoła, roli scholii, kantora i psałterzysty
Funkcje scholi, kantora, psałterzysty
Znaczenie, układ i zachowania podczas modlitwy Liturgii Godzin
Nauka wybranych melodii śpiewanej liturgii brewiarzowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna historię muzyki kościelnej wielogłosowej
Posiada wiedzę na temat roli i zadań scholii, kantora i psałterzysty podczas liturgii
Posiada wiedzę na temat Liturgii Godzin: znaczenie, uświęcenie dnia, poszczególne części, przepisy dotyczące zachowania się podczas oficjum odprawianego w chórze
Opanował wybrane melodie do wykorzystania podczas śpiewanej liturgii brewiarzowej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadaania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić najważniejsze kierunki rozwoju kościelnej muzyki wielogłosowej i jej przedstawicieli
Zadania i funkcje kantora
Wykonanie poszczególnych części Liturgii Godzin
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
DOKUMENTY NAUCZYCIELSKIEGO URZĘDU KOŚCIOŁA
Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium, 1963.
Kongregacja Kultu Bożego, Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 2002.
Kongregacja Kultu Bożego, Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, Pallottinum, Poznań 1992.
Kongregacja Obrzędów, Instrukcja Musicam sacram, 1967.
Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, 1979.
KSIĘGI LITURGICZNE I ŚPIEWNIKI
Graduale simplex, Libreria Editrice Vaticana, 1988.
Gaudeamus, Łaciński śpiewnik mszalny, Warszawa 2005.
Liturgia Godzin, T. 1-3, Poznań 1982-1987.
Garnczarski St., Zając A., Cantate, Śpiewnik seminaryjny, Biblos, Tarnów 2005.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2005.
Psallite Domino Sapienter, Typiczne melodie do Liturgii Godzin i Mszy świętej, Opole 2004.
OPRACOWANIA
Hinz E., Chorał Gregoriański, Bernardinum, Pelplin 1999.
Hinz E., Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 1987.
Nadolski B., Sakramenty, sakramentalia, błogosławieństwa, t. III, w: Liturgika t. I-IV, Pallottinum, Poznań 1992.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2000.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: