Homiletyka 12-A054-12
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Zarys dziejów homiletyki, jej miejsce wśród innych nauk teologicznych, relacja do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego)
TK_02 Wprowadzenie w homiletykę ogólną i szczegółową
TK_03 Typologie kazań. Struktura kazania. Płaszczyzny oddziaływania na słuchaczy.
TK_04 Słuchanie słowa Bożego. Słuchacz słowa Bożego. Posługa słowa laikatu
TK_05 Przedmiot kaznodziejstwa, aktualizacja kerygmatu chrześcijańskiego
TK_06 Dialog w kaznodziejstwie (wirtualny i formalny)
TK_07 Komunikacja niewerbalna na ambonie
TK_08 Sztuka pamięci w kaznodziejstwie. Trema u kaznodziejów (specyfika i sposoby opanowania)
Efekty kształcenia
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami homiletyki
rozumie teologiczny (zwłaszcza eklezjologiczny) aspekt kaznodziejstwa liturgicznego
potrafi poprawnie tworzyć i wygłaszać, jak też oceniać kazania różnego typu
posiada umiejętność nawiązywania dialogu kaznodziejskiego i uczestniczenia w nim
potrafi prawidłowo stosować w kazaniach mimikę, gesty, sztukę pamięci i metody opanowania tremy na ambonie
Kryteria oceniania
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Czym zajmuje się homiletyka materialna?
Proszę podać i omówić formy dialogu formalnego w kaznodziejstwie
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Zalecana literatura
K. Müller, Homiletyka na trudne czasy, Kraków 2003;
Z Grzegorski, Homiletyka kontekstualna, Poznań 1999;
Z. Adamek, Homiletyka, Tarnów 1992;
A. Lewek, Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980;
K. Panuś, Sztuka głoszenia kazań, Kraków 2008;
P. Urbański (red.), Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, Kraków 2003;
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
A. Kalbarczyk, Z kartką czy bez? Mnemonika, czyli sztuka pamięci w przepowiadaniu słowa Bożego, w: M. Kubiak, W. Przyczyna (red.), Ściągać czy nie ściągać? O pomocach do homilii i kazań, Poznań 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: