Dydaktyka katechetyczna z elementami ogólnej 12-A051
Opis treści kształcenia
dydaktyka katechezy na tle innych dyscyplin oraz miejsce lekcji religii wśród innych przedmiotów szkolnych
cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela
rozwój ucznia w aspekcie kształcenia katechetycznego
zasady dydaktyczne i teologiczne w nauczaniu religii
cele, metody i środki dydaktyczne
ocenianie na lekcjach religii
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wyjaśnia miejsce dydaktyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz
miejsce religii wśród innych przedmiotów nauczania
wymienia (opisuje) cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne katechety
posiada pogłębioną zdolność opisania umiejętności/kompetencji ucznia w aspekcie kształcenia katechetycznego oraz charakteryzuje główne operacje umysłowe w uczeniu się
zna (wymienia) teologiczne i dydaktyczne zasady w nauczaniu religii
umie wyznaczyć cele lekcji religii
dobierze odpowiednie metody nauczania oraz środki dydaktyczne do różnych typów lekcji na różnych etapach nauczania
potrafi dokonać oceny ucznia na lekcji religii
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę wyznaczyć cele wskazanej lekcji religii.
Proszę wymienić przykładowe metody nauczania dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. 1 i 2, Tarnów 2004.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: