Fonetyka pastoralna-emisja głosu 12-A049-22
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Podstawowe zagadnienia – terminy z zakresu emisji głosu
TK_02 Odmienność języka mówionego od pisanego w różnych systemach językowych
TK_03 Fizjologia ośrodków nerwowych i narządów mowy
TK_04 Umiejętność prawidłowego oddechu, artykulacji i modulacji głosu
TK_05 Umiejętność poprawnego posługiwania się mową ojczystą, przemawiania i zachowania się na ambonie
TK_06 Poprawne czytanie Słowa Bożego w liturgii
TK_07 Ćwiczenia dykcyjne z elementami logopedii
TK_08 Opanowanie tremy i napięć mięśniowych w krtani
Przedmiot dwusemestralny. Opis odnosi się do obu semestrów razem.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna zagadnienia i terminy z zakresu emisji głosu
Zapoznał się z podstawowymi pojęciami związanymi z budową i funkcjonowaniem narządów głosu, słuchu i artykulacji
Zna układ oddechowy człowieka i ma wyćwiczony prawidłowy tor oddechowy
Posiada wiedzę na temat zagrożeń i chorób narządów głosu i zna formy terapii
Posiada wymagane umiejętności w zakresie oddechu, artykulacji, wymowy i śpiewu
Korzysta z źródeł liturgicznych i literatury przedmiotu
Przedmiot dwusemestralny. Opis odnosi się do obu semestrów razem.
Zna zasady przemawiania i zachowania się na ambonie, potrafi poprawnie odczytać tekst Słowa Bożego w liturgii
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić budowę i funkcjonowanie narządów głosu
Odczytanie wybranego tekstu z uwzględnieniem prawidłowego oddechu, artykulacji i modulacji głosu
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Przedmiot dwusemestralny. Opis odnosi się do obu semestrów razem.
Literatura
Zalecana literatura
DOKUMENTY NAUCZYCIELSKIEGO URZĘDU KOŚCIOŁA
Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium, 1963.
Kongregacja Kultu Bożego, Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 2002.
KSIĘGI LITURGICZNE
Lekcjonarz Mszalny T. I - VII, Pallottinum Poznań – Warszawa 1991.
Przedmiot dwusemestralny. Opis odnosi się do obu semestrów razem.
OPRACOWANIA
Bregy W., Elementy techniki wokalnej, PWM 1974.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2006.
Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1997.
Wojtyński Cz., Emisja głosu, PZWS 1970.
Zielińska H., Kształcenie głosu, Lublin 1970.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: