Teologia pastoralna 12-A046
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie teologii pastoralnej do programu studiów teologicznych (pierwszy program t. pastoralnej S. Rautenstraucha)
Ujęcie biblijno-teologiczne bp. Seilera i koncepcja teologii pastoralnej A. Grafa
Klerykalistyczna koncepcja teologii pastoralnej i jej konsekwencje
Koncepcja eklezjologiczna jako źródło dynamicznego rozwoju teologii pastoralnej
Istota i zadania teologii pastoralnej
Metody teologii pastoralnej
Teologiczne zasady duszpasterstwa – zasada personalistyczno-chrystologiczna
Teologiczne zasady duszpasterstwa – zasada eklezjologiczna
Kairologia pastoralna – analiza aktualnej sytuacji Kościoła i teologiczna interpretacja współczesnej kultury
Prakseologia pastoralna – imperatywy urzeczywistniania się Kościoła
Prakseologia pastoralna – planowanie duszpasterskie
Imperatywy urzeczywistniania się Kościoła w Polsce
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi scharakteryzować historyczny rozwój teologii pastoralnej
rozumie istotę i zadania teologii pastoralnej
posługuje się zdobytą wiedzą z zakresu urzeczywistniania się Kościoła, jako wspólnoty w Chrystusie
potrafi rozeznać sytuację kościelną i społeczno-kulturalną, w której urzeczywistnia się Kościół
odczytuje znaki czasu oraz formułuje wnioski duszpasterskie
posiada pogłębioną zdolność refleksji dot. działalności Kościoła w oparciu o teologiczne zasady duszpasterstwa
potrafi wykorzystać w praktyce specyfikę metodologiczną teologii pastoralnej
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi badań z zakresu teologii pastoralnej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przedstaw paradygmat analizy prakseologicznej teologii pastoralnej.
Wyjaśnij znacznie i konsekwencje zasady communio dla wspólnoty Kościoła.
Wyjaśnij w jaki sposób w liturgii uwydatnia się społeczny charakter Kościoła?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Teologia pastoralna. T. 1. Teologia pastoralna fundamentalna. Red. R. Kamiński. Lublin 2000;
F. Blachnicki: Teologia pastoralna ogólna. Skrypt dla studentów KUL. Część I. Lublin 1970, s. 63–388; 23–372;
P. M. Zulehner: Pastoraltheologie.T. 1: Fundamentalpastoral. Düsseldorf 1989; Handbuch Praktische Theologie. Bd. 1. Grundlegungen. Hrsg. H. Haslinger. Mainz 1999.
R. Kamiński: Teologiczny i praktyczny charakter teologii pastoralnej. W. Teologia Pastoralna. T. 1. Red. R. Kamiński. Lublin 2000 s. 19–27;
Paul M. Zulehner: Od biblijnego obrazu do koncepcji teologii pastoralnej fundamentalnej. „Teologia Praktyczna” T. 4 : 2003 s. 7–17;
W. Przygoda: Paradygmaty metodologiczne we współczesnej teologii pastoralnej. „Teologia Praktyczna”. T. 10: 2009 s. 31–43.
Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Część pierwsza.. Teologia pastoralna fundamentalna. Red. J. Kurosz. Poznań 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: