Nowy Testament – Pisma Janowe 12-A038Z
Opis treści kształcenia
Zagadnienia historyczne Czwartej Ewangelii: autor, czas i miejsce powstania;
Egzegeza wybranych fragmentów Czwartej Ewangelii;
Najważniejsze tematy teologiczne Czwartej Ewangelii: chrystologia i soteriologia, sakramentologia;
Egzegeza wybranych fragmentów Listów św. Jana;
Zagadnienia historyczne: autor Apokalipsy, miejsce Apokalipsy w kanonie ksiąg NT, podłoże dziejowe, cel napisania, adresaci;
Egzegeza wybranych fragmentów Apokalipsy
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wyjaśnia zagadnienia historyczno-literackie dotyczące Pism Janowych;
objaśnia teksty Janowe w oparciu o poznane metody interpretacji;
wylicza zasadnicze tematy teologiczne podejmowane w Pismach Janowych;
prawidłowo dokonuje syntez teologicznych w oparciu o przeprowadzoną egzegezę wybranych tekstów Pism Janowych;
Posiada zdolność ukazania specyfiki teologicznej Pism Janowych w stosunku do pozostałych pism Nowego Testamentu;
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
wskazać podstawowe zagadnienia teologiczne zawarte w ewangelii Jana
ukazać teologię ewangelii Jana na tle teologii ewangelii synoptycznych
scharakteryzować fundamentalne cechy apokaliptyki żydowskiej i relacji Apokalipsy Jana do niej
prawidłowo interpretować ważniejsze perykopy pism Janowych
wskazać miejsce szczegółowego tekstu pism Janowych w całości idei teologicznej, której jest częścią: co wnosi w daną ideę oraz jak owa idea odbija się w strukturze i teologii tekstu
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Tekst źródłowy
The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C. M. Martini, B. M. Metzger, A. Wikgren, Stuttgart 19984.
Novum Testamentum Graece et Latine, ed. E. Nestle, K. Aland, Stuttgart 198726.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich. Wydanie piąte, Poznań-Warszawa: Pallottinum 2000.
Wprowadzenia ogólne
S. Gądecki, Pisma Janowe, Gniezno, 1991.
M. Bednarz, Pisma św. Jana, Tarnów 1997.
Wprowadzenia szczegółowe i komentarze
A. Jankowski, Apokalipsa św. Jana, Poznań 1959.
F. Gryglewicz, Listy katolickie, Poznań 1959.
L. Stachowiak, Ewangelia według św. Jana, Poznań; Warszawa 1975.
J. Czerski, Pisma św. Jana. Wstęp szczegółowy i egzegeza, Opole 1991.
A. Paciorek, Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000.
A. Paciorek, Ewangelia według św. Jana, Lublin 2000.
D. Jackman, Listy Jana Apostoła, Katowice 2002.
P. Ostański, Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Ząbki 2005.
Teologie
A. Tronina, Apokalipsa. Orędzie nadziei, Częstochowa 1996.
F. Gryglewicz, Teologia Dziejów Apostolskich, Listów Katolickich i Pism św. Jana Ewangelisty, Lublin 1986
M. Rosik, Teologia Nowego Testamentu. Dzieło Janowe, t. II, Wrocław 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: