Teologia dogmatyczna-eklezjologia 12-A034Z
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Przejście ze statycznego do dynamicznego rozumienia Kościoła
TK_02 Wpływ posoborowych studiów patrystycznych i chrystologicznych na nowe ujęcie rzeczywistości Kościoła
TK_03 Izrael jako „Lud Boży”; historiozbawczy wymiar idei „Ludu Bożego”; Kościół jako „pielgrzymujący Lud Boży”; pojęcie „Communio” i jego sakramentalny wymiar
TK_04 Starotestamentalne zapowiedzi Kościoła; tajemnica Wcielenia jako fundament ontyczny Kościoła; całe życie Jezusa Chrystusa jednym aktem eklezjotwórczym; Kościół w świetle wydarzenia paschalnego i wiary popaschalnej
TK_05 Kościół w Mystici corporis oraz w 7 punkcie Lumen Gentium; Kościół jako „Misterium” w Lumen Gentium – to co widzialne i niewidzialne w Kościele; Kościół jako „Lud Boży” w Lumen Gentium; Kościół rozumiany jako „sakrament zbawienia”
TK_06 Klasyczna definicja R. Bellarmina; definicje wybranych teologów katolickich; cztery oblicza natury Kościoła zaprezentowane na SW II; Kościół w Credo – znamiona Kościoła
TK_07 Kręgi przynależności do Kościoła; konieczność Kościoła do zbawienia; natura „kościoła lokalnego”; hierarchiczna struktura Kościoła, sukcesja apostolska; władza i natura prymatu Papieża; Kościół eschatologiczną obietnicą zbawienia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Tłumaczy genezę i okoliczności powstania refleksji o charakterze eklezjologicznym od starożytności, aż po współczesność
Opisuje relację Eklezjologii do innych traktatów teologicznych, zwłaszcza do Chrystologii i Pneumatologii
Uzyskuje podstawową wiedzę na temat fundamentalnych zagadnień eklezjologicznych a w szczególności prawdy o Kościele jako wspólnocie w świetle konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium” oraz w kontekście nauczania Soboru Watykańskiego II
Potrafi ukazać „trwanie” Kościoła jako skutek jego starotestamentalnych „zapowiedzi” oraz nowotestamentalnej „realizacji”
Wskazuje kierunki rozwoju nurtów eklezjologicznych korzystając z dokumentów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła
Posiada zdolność wyjaśnienia teologicznego aspektu formuły „wierzę w Kościół”
Tłumaczy wzajemną relację między powszechnością a partykularnością Kościoła w świetle eschatycznego charakteru Kościoła
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Co to znaczy, że Kościół jest sakramentem zbawienia?
Przedstaw współczesne rozumienie aksjomatu: „Poza Kościołem nie zbawienia”.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”;
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate”
Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14.23-27)
Kongregacja Nauki Wiary, „List o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia” (1992)
P. Neuner, Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999;
J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003;
G. Lohfink, Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005;
L. Górka, St. Napiórkowski, Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995.
Kowzan Andrzej, O wierze i teologii współczesnego Kościoła, Warszawa 1989
Leneau Auguste, Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980
Ozorowski Edward, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984
Szczepanie Stanisław, Pytanie o Kościół, Kraków 1989
Zabłocki Janusz, Kościół i świat współczesny. Wprowadzenie do soborowej konstytucji pastoralnej Gaudium et spes, Kraków 1967
F. Blachnicki, Kościół jako wspólnota, Lublin, 1994
Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982
Y. Congar, Kościół jaki kocham, Paryż…., 1997
Congar, Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, Kraków 200
Congar, Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980
de Lubac, H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997
Seweryniak, H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996
Wilgten, R. M., Ren wpada do Tybru. Historia Soboru Watykańskiego II, Poznań 2001
von Balthasar, H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998
von Balthasar, H.U., Antyrzymski resentyment, Poznań 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: