Nowy Testament-synoptycy 12-A030-12
Opis treści kształcenia
Wyjaśnienie nazwy. Ewangelia jako gatunek literacki Nowego Testamentu.
Podstawowe zasady interpretacji tekstów ewangelicznych.
Omówienie procesu synoptycznego
Kwestia synoptyczna i próby jej rozwiązania
Ewangelia według św. Marka (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia)
Ewangelia według św. Mateusza (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia)
Ewangelia według św. Łukasza (geneza, okoliczności powstania, struktura, teologia)
Specyfika literacka i teologiczna Ewangelii Dzieciństwa (Mt – Łk)
Egzegeza wybranych perykop z ewangelii synoptycznych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma pogłębioną wiedzę o ewangelii jako gatunku literackim
zna główne zasady i metody interpretacji tekstów ewangelicznych
ma gruntowną znajomość problematyki kształtowania się ewangelii, procesu synoptycznego oraz kwestii synoptycznej
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać informacje z wykorzystaniem źródeł biblijnych
posiada umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów ewangelicznych oraz syntezy różnych idei teologicznych
umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny w oparciu o myśl teologiczną synoptyków
ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii ewangelii synoptycznych
potrafi popularyzować wiedzę biblijną i przekazywać ją, zwłaszcza przez posługę duszpasterską
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne w oparciu o znajomość ewangelii synoptycznych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Wyjaśnić naturę literacką i teologiczną ewangelii.
Podać najbardziej charakterystyczne tematy teologiczne poszczególnych ewangelistów
Zinterpretować wskazaną perykopę ewangeliczną.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Bartnicki R., Ewangelie synoptyczne. Geneza i interpretacja, Warszawa 1996.
Bednarz M., Ewangelie synoptyczne, Tarnów 41999.
Czerski J., Jezus Chrystus w świetle ewangelii synoptycznych, Opole 2000.
Gądecki S., Wstęp do ewangelii synoptycznych, Gniezno 21999.
Gnilka J., Jezus z Nazaretu, Kraków 1997.
Gnilka J., Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002, s. 169-290.
Mędala S., Ewangelie synoptyczne, Warszawa 2006.
Kudasiewicz J., Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Ząbki 21999.
Langkammer H., Obraz Jezusa Chrystusa w świetle Nowego Testamentu, Rzeszów 2009, s. 673-729.
Paciorek A., Ewangelie synoptyczne, t. I, Wprowadzenie ogólne, Tarnów 2001.
Komentarze do poszczególnych ewangelii: Mt
Fausti S., Wspólnota czyta Ewangelię według św. Mateusza, Częstochowa 2007.
Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza, cz. I i II, Częstochowa 22005; 2008 Mk
Kotecki D., „Bądźmy uczniami Chrystusa”. Dziesięć kroków z Ewangelią według św. Marka, Toruń 2008.
Paciorek A., Ewangelie synoptyczne, t. III, Ewangelia według św. Marka, Tarnów 2002. Łk
Bednarz M., Bierz i czytaj (Ewangelia św. Łukasza), T. I-III, Tarnów 22000; 22002; 22003.
Fausti S., Wspólnota czyta Ewangelię według św. Łukasza, Częstochowa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: