Wprowadzenie ogólne do prawa kanonicznego i hierarchiczny ustrój Kościoła 12-A029
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Wprowadzenie do zajęć - świadomość prawna i postawy wobec prawa
TK_02 Proces kształtowania się prawa kanonicznego
TK_03 Prawo kościelne – pojęcie, stanowienie, charakterystyka, podział, skutki, interpretacja
TK_04 Zwyczaj prawny
TK_05 Dekrety ogólne i instrukcje oraz konkretne akty administracyjne
TK_06 Osoby fizyczne i prawne oraz czynności prawne
TK_07 Władza rządzenia – jurysdykcyjna i urzedy kościelne
TK_08 Biskup Rzymski , kolegium biskupów oraz synod biskupów
TK_09 Kolegium kardynalskie, struktura Kurii Rzymskiej, legaci papiescy
TK_10 Pojecie Kościoła partykularnego i jednostki organizacyjne z nim zrównane
TK_11 Władza w Kościele partykularnym, synody partykularne i konferencje biskupów
TK_12 Synod diecezjalny i kuria diecezjalna
TK_13 Parafie, proboszczowie, wikariusze parafialni, wikariusze okręgowi, rektorzy kościołów, kapelani
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie naturę Kościoła i jego istotę
objaśnia i charakteryzuje strukturę wewnętrzną Kościoła
stosuje kanoniczne reguły interpretacyjne zasad prawa i zdobywa umiejętność posługiwania się podstawowymi źródłami prawa kanonicznego
rozróżnia ustrój Kościoła i państwa i ich specyfikę
ocenia i weryfikuje pod kątem prawnej poprawności ogólne zasady rozwiązywania problemów prawnych korzystając z podstawowych źródeł kanonicznych i komentarzy
jest przygotowany do prezentacji poszczególnych instytucji Kościoła
opisuje na podstawie tekstów źródłowych poszczególne pojęcia i zasady kanoniczno-prawne posługując się fachową terminologią
postępuje sprawiedliwie w relacjach z innymi uznając ich kościelne obowiązki i prawa
jest otwarty na prowadzenie dalszych poszukiwań badawczych w oparciu o poznane fundamentalne zasady
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić strukturę aktu prawnego.
Proszę wymienić wszystkie Trybunały Stolicy Apostolskiej oraz opisać zakres kompetencji jednego z nich.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
DUDZIAK J., Prawo kanoniczne. I. Normy ogólne, Tarnów 2002.
DYDUCH J., GÓRALSKI W., GÓRECKI E., KRUKOWSKI J., SITARZ M., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II, ks. II, Lud Boży, Poznań 2005.
GEROSA L., Prawo Kościoła, Poznań 1999.
GHIRLANDA G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, Kraków 1996.
KRUKOWSKI J., SOBAŃSKI R., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. I, ks. I. Normy ogólne, Poznań 2003.
PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I-II, , Olsztyn 1985-1986.
SOBAŃSKI R., Kościół jako podmiot prawa, Warszawa 1983.
SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1-2, Warszawa 1985.
Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: